Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

  • Bred innføring i folkehelse og begreper som helse, sykdom, empowerment, mestring og brukermedvirkning

  • Lokale, regionale, nasjonale og internasjonale føringer i folkehelsearbeidet

  • Nasjonal folkehelsepolitikk, herunder relevante lover, stortingsmeldinger og offentlige utredninger som omhandler folkehelse

  • Utviklingstrekk i det nasjonale folkehelsearbeidet

  • Forvaltningsnivåer: stat, fylke og kommune

  • Ulike styringsformer: government, governance, governmentality

  • Det systematiske kommunale folkehelsearbeidet

  • Sosial ulikhet i helse og arbeidshelse

  • Befolknings- og miljørettede perspektiv i folkehelsearbeidet

  • Etiske problemstillinger i folkehelsearbeid

  • Relevante reformer: Samhandlingsreformen, Kommunereformen, partnerskap og nettverkssamarbeid

  • Betydningen av frivillig sektor i folkehelsearbeidet

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten

Kunnskap

  • ha avansert kunnskap om utvalgte områder innenfor helsefremmende og forebyggende arbeid

  • ha inngående kunnskap om nasjonale føringer og rammevilkår i arbeidet med å bedre befolkningens helse

  • ha avansert kunnskap om styringssignaler i folkehelsepolitikken nasjonalt og internasjonalt

  • ha inngående kunnskap om ulike forståelser av sentrale begrep i det helsefremmende og forebyggende folkehelsearbeidet

  • ha avansert kunnskap om det nasjonale og internasjonale forvaltningssystemet og styringsformer på alle nivå og ulike arenaer

  • ha inngående kunnskap om bakenforliggende påvirkningsfaktorer for god helse, herunder levekår, arbeidsliv, nærmiljøfaktorer og tiltak for å utjevne sosial ulikhet i helse

  • ha avansert kunnskap om forvaltningens planleggingssystemer og planprosesser og systematikken i folkehelsearbeidet

  • ha inngående kunnskap om fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

Ferdigheter

  • kunne analysere og drøfte teori og gjennomføre teoretisk og praktisk problemløsning innenfor fagområdet

  • kunne identifisere og kritisk vurdere ulike etiske problemstillinger i folkehelsearbeid og reflektere over etiske problemstillinger i møte med brukere

  • kunne bruke strategier innenfor empowerment og mestring, inkludert brukerperspektiv, i et helsefremmende perspektiv

  • kunne analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og vitenskapelig litteratur ved formidling av fagområdet

Generell kompetanse

  • kunne anvende sine kunnskaper og ferdigheter innenfor problemstillinger som sosial ulikhet i helse, sosial bærekraft, nasjonal folkehelsepolitikk og planprosesser

  • kunne formidle og diskutere faglige problemstillinger innenfor fagområdet

  • kunne bidra til nytenkning og innovasjon i folkehelsearbeidet

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent skriftlig gruppeoppgave. Se nærmere beskrivelse i Canvas.

Undervisnings- og læringsformer

Varierte undervisningsformer benyttes som forelesninger, skriftlige oppgaver, diskusjonsseminarer, ekskursjoner, gruppearbeid, formidling og selvstudium. Forventet arbeidsomfang er ca. 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilbys som enkeltemne

Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Som for opptak til master i folkehelsevitenskap

Eksamen

5 timer skriftlig eksamen under tilsyn som vurderes med gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:48:00