Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Bestått første år av folkehelsearbeid, bachelorprogram.

Innhold

  • Teorier om menneskelig atferd og motivasjon for endring

  • Modeller for helseatferd

  • Helsepsykologi

  • Helseprofilvurdering: Kartlegging og evaluering på individ- og gruppe nivå

  • Livsstil og helseteknologi

  • Etiske aspekter knyttet til veilederrollen

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne gjøre rede for teorier om menneskelig atferd og motivasjon

  • ha bred kunnskap om modeller for helseatferd og atferdsendring

  • kunne reflektere over hvilke faktorer som påvirker helseatferd og atferdsendring

  • kunne identifisere, beskrive og reflektere over etiske problemstillinger knyttet til veilederrollen

  • kunne reflektere over bruken av helseteknologi

  • kunne gjennomføre og vurdere en helseprofilvurdering

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent ett arbeidskrav, se semesterplan for nærmere beskrivelse.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger og gruppearbeid. Deler av undervisningen er obligatorisk, se semesterplanen. Arbeidsomfang er beregnet til ca. 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilbys som enkeltemne

Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Generell studiekompetanse

og

Bestått første år av folkehelsearbeid, bachelorprogram, eller tilsvarende.

Eksamen

Individuell skriftlig eksamen på 5 timer. Vurderes med gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:47:58