Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Fransk og norsk

Forkunnskapskrav

Fransk 1 eller tilsvarende 30 studiepoeng i fransk

Innhold

Fremmedspråk er et språkfag, et kulturfag og litteraturfag. Fremmedspråk i lærerutdanningen handler om å tilegne seg gode språkkunnskaper for å kunne fungere som rollemodell for elevene, i tillegg til å kunne legge til rette for elevenes språklæring. Det arbeides derfor spesielt med utvikling av kommunikative ferdigheter og gode språklæringsstrategier.

Faget i praksis

I praksis vil studentene planlegge og gjennomføre undervisning i fransk med spesielt fokus på undervisningsopplegg knyttet til elevenes digitale ferdigheter og bruk av autentiske tekster. Studentene vil også få erfaring med underveisvurdering og det å gi tilbakemeldinger til elevene. 

Læringsutbytte

Kunnskap
Studenten
• har kunnskap om det franske språkets struktur og lydsystem
• har kunnskap om kultur, levemåter og språklige variasjoner i målspråksområdene
• har kunnskap om tekstlige uttrykk i ulike sjangre og medier i målspråket
• har kunnskap om metakognisjon og flerspråklighet
• har inngående kunnskap om læreplan i fremmedspråk, det europeiske rammeverket for språk og andre relevante styringsdokumenter
• kjenner forsknings- og utviklingsarbeid som er relevant for fremmedspråksfaget på 8.-10. trinn

Ferdigheter
Studenten
• kan kommunisere muntlig og skriftlig og fritt ta i bruk sentrale språkstrukturer og et variert ordforråd i ulike sosiale situasjoner
• kan forstå skjønnlitterære og andre autentiske tekster i ulike sjangrer og nyttiggjøre seg forskjellige forståelses- og tolkningsstrategier
• har utviklet egen interkulturell forståelse og kan legge til rette for elevers utvikling av interkulturell forståelse
• kan stimulere elevene til produksjon av forskjellige typer tekster tilpasset ulike formål
• kan planlegge og anvende ulike arbeidsmåter som fremmer utforskning, nysgjerrighet og kreativitet i fremmedspråket og i et tverrfaglig perspektiv tilpasset trinn 8-10
• kan bruke underveisvurdering for å motivere elevene i deres språklæring

Generell kompetanse
Studenten kan
• vurdere egen undervisningspraksis og samhandle med andre i profesjonsutøvelsen
• veilede elevene i utviklingen av lærings- og kommunikasjonsstrategier
• integrere de grunnleggende ferdighetene i språkfaget
• bruke vitenskapelige metoder for å videreutvikle egen praksis og bidra aktivt i arbeidet med innovasjonsprosesser i skolen
• vise kontrastiv kompetanse norsk-fransk

Vilkår for å gå opp til eksamen

Grunnskolelærerstudenter må ha:
• Bestått praksis
• Godkjent mappe med obligatoriske aktiviteter og oppgaver (beskrives nærmere i semesterplanen)
• Godkjent obligatorisk oppmøte (inkludert fellessamlinger)

Enkeltemnestudenter må ha:
• Bestått didaktisk arbeid
• Godkjent mappe med obligatoriske aktiviteter og oppgaver (beskrives nærmere i semesterplanen) 

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, seminar, gruppearbeid og obligatoriske aktiviteter. Aktiv bruk av digitale verktøy og studentaktive arbeidsformer. Praksis i skolen. Emnet har minimum 70 % obligatorisk oppmøte i undervisningsaktiviteter.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. 

Tilgang for privatister

Nei

Tilbys som enkeltemne

Ja, hvis ledig plass.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Enkeltemnestudenter må ha fullført lærerutdanning rettet inn mot grunnskolen/videregående opplæring og fransk 1 eller tilsvarende. 

Eksamen

Eksamen består av to deler: en fire timers skriftlig skoleeksamen i språk og en individuell muntlig eksamen i litteratur/kultur, inkludert en forberedt presentasjon. Det er tillatt å bruke ordboken Le Petit Robert eller Le Micro-Robert på eksamenen i språkdelen.

Hver eksamen teller 50 % av den endelige karakterer, og begge må være bestått for å få en gyldig karakter. Gradert karakter. 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:47:46