FR-127 Fagdidaktikk i fransk, del 1
- Studiepoeng:
- 7.5
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Espen Johan Klævik-Pettersen
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Fransk og norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
Fransk og norskInnhold
Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, som består av fagdidaktikk i ett eller to fag, pedagogikk og praksis.
Emnet i fransk didaktikk er inndelt i tre hovedområder:
-
Skolen i samfunnet og faget i skolen
-
Elevkunnskap og lærerrollen
-
Undervisning og læring
Skolen i samfunnet og faget i skolen tar opp franskfagets egenart, utvikling og legitimering som skolefag. Det tar også opp stillingen til det franske språket i en globalisert verden. Kjennskap til læreplanverket for ungdomskolen og refleksjon over fagdidaktiske problemstillinger vil det også bli fokusert på.
Elevkunnskap og lærerrollen tar opp rollen som fransklærer og hvordan kunnskap om ungdomskultur og mangfoldet i elevenes bakgrunn og forutsetninger har innvirkning på lærerens yrkesutøving. Refleksjon over lærerens språklige ferdigheter i fransk og læreren som rollemodell blir også tatt opp.
Undervisning og læring tar opp fagdidaktiske teorier, varierte arbeidsmetoder og læringsstrategier, samt ulike læremidler som egner seg for franskundervisning på trinn 8-10. Hovedområdet tar opp arbeid med grunnleggende språkferdigheter i fransk og grunnleggende ferdigheter på tvers av fag. Med utgangspunkt i studentenes kompetanse i franskfaget og innsikt i fagets didaktikk, vil emnet videre fokusere på fagdidaktisk refleksjon og praktiske øvelser siktet mot undervisning i fransk på trinn 8-10.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten
-
ha fagdidaktisk kunnskap i franskfaget rettet mot trinn 8-10
-
ha kunnskap om læreplanen i fremmedspråk, nivå1, og hvordan den tilpasses franskfaget
-
ha kunnskap om fagdidaktiske teorier og problemstillinger i franskfaget rettet mot trinn 8-10
-
ha kunnskap om ulike læringsstrategier, arbeidsmåter og læringsarenaer i franskfaget rettet mot trinn 8-10
-
ha kunnskap om grunnleggende ferdigheter i franskfaget
-
ha kunnskap om elevenes kulturuttrykk og deres bevissthet om og interesse for faget
-
ha kunnskap om den flerkulturelle skolen og de muligheter og utfordringer dette innebærer for franskundervisningen
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten
-
kunne anvende kunnskap om læreplanen i fremmedspråk og franskfagets egenart for å legge til rette for gode læringsprosesser på trinn 8-10
-
kunne anvende kunnskap om ungdomskultur og mangfold i elevenes bakgrunn og forutsetninger i arbeidet for å legge til rette for læring i franskfaget
-
kunne anvende sine språklige ferdigheter i fransk som rollemodell for elevene
-
kunne planlegge, gjennomføre, tilpasse, dokumentere og vurdere undervisning i fransk på trinn 8-10
-
kunne bruke og begrunne varierte arbeidsmåter og læringsstrategier tilpasset trinn 8-10
-
kunne vurdere og ta i bruk ulike læremidler og læringsarenaer i undervisningen tilpasset trinn 8-10
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten
-
kunne reflektere over fagdidaktiske problemstillinger generelt og i franskfaget spesielt
-
inneha en profesjonell holdning og kunne forholde seg til og slutte opp om den profesjonsetiske plattformen
-
kunne videreutvikle sin faglige og fagdidaktiske kompetanse og bidra til samarbeid om undervisning og skoleutvikling
Vilkår for å gå opp til eksamen
-
Bestått praksis
-
Obligatorisk deltakelse i undervisningen (80 %)
-
Obligatorisk deltakelse på oppstartskurs
-
For studenter som har valgt fransk som fag 1: Bestått presentasjon av undervisningsopplegg
-
For studenter som har valgt fransk som fag 2: Bestått tverrfaglig oppgave i pedagogikk og fagdidaktikk
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og vil gis i form av forelesninger, seminar, gruppearbeid, samtale, bruk av digitale verktøy, skolebesøk, praksis og veiledning. Studentene vil også få ansvar for å planlegge og gjennomføre undervisning for hverandre med utgangspunkt i varierte undervisningsformer.
Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.
Da emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen, inkludert oppstartskurs.
Studenter som har valgt fransk som fag 2 skal gjennomføre en tverrfaglig oppgave med pedagogikk. Studenter som har valgt fransk som fag 1 skal presentere og reflektere rundt et undervisningsopplegg.
Studentene skal ha seks ukers praksis, primært på ungdomstrinnet.
Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 200 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Tilgang for privatister
Nei
Eksamen
Muntlig eksamen, inkludert en forberedt presentasjon. Bestått/Ikke bestått.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
FR-128 – Fagdidaktikk i fransk, del 1, ettfagsvariant | 7.5 |
FR-107 – Fagdidaktikk i fransk i PPU | 7.5 |
FR-108 – Fagdidaktikk i fransk i PPU, ettfagsvariant | 7.5 |
FR-126 – Fagdidaktikk i fransk, del 1 (for trinn 8-13) | 7.5 |