Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Generell studiekompetanse.

Innhold

Filosofisk kompetanse kan spille en viktig rolle i kirkens møte med samfunnsutfordringene og utfordringer knyttet til enkeltmenneskets livsorientering. Kunnskap om filosofi tenkes som en ressurs for å løse de oppgaver som en menighet står overfor, enten disse oppgavene primært dreier seg om menighetens indre liv, eller om menighetens forhold til omgivelsene.

Dette emnet gir generell teoretisk kompetanse innenfor filosofi med særlig vekt på virkelighetsforståelse, etikk og menneskesyn. Emnet har også en praktisk komponent som viser filosofiens anvendelsesmuligheter i menighetsarbeid uavhengig av konfesjonell tilhørighet. Emnet er lagt opp slik at studenter med ulik konfesjonell tilhørighet blir ivaretatt.

Emnet er delt i to hoveddeler, teoretisk filosofi og anvendt filosofi.

Teoretisk filosofi er delt opp i fire temaområder: a) livssynsfilosofi, b) filosofisk teologi, c) kristen filosofi og d) filosofisk apologetikk. Her vektlegges forståelsen av grunnleggende ideer, begreper, argumentasjoner, distinksjoner og måter å tenke på. Studentene får god kjennskap til de teoretiske aspektene ved filosofien som synes å ha størst relevans for kirkelig arbeid. Det blir fokusert på sentrale teologiske tema knyttet til forståelsen av Gud, mennesket og skaperverket, samt hvordan disse tema forholder seg til alternative livsorienteringer (livssyn).

Anvendt filosofi dreier ser om å besvare spørsmålet om hvordan filosofien bør anvendes i kirkelig arbeid. Det vil delvis dreie seg om kirkens indre liv (internt) eller dens

forhold til mennesker og institusjoner utenfor (eksternt). Eksempler på intern anvendelse er na¿r det trekkes veksler på filosofi i preken, i andakt, i sjelesorg eller i konfirmantundervisning. Eksempler på ekstern anvendelse er at det trekkes veksler på filosofi i et avisinnlegg, i et intervju, i en offentlig debatt eller i en bok.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten

Kunnskaper

  • kjenne til hvordan kirkelige ansatte kan håndtere konflikter av livssynsmessig art som kan oppstå i kirken og i kirkens forhold til samfunnet utenfor

  • ha innsikt i kommunikasjon mellom ulike livssyn og hvordan dette kan påvirke hverdagen som ansatt i kirken

  • ha kunnskap om kristen filosofi og hvordan den kan utvikles for egen del

  • ha bred kunnskap om ulike livssynstradisjoner og deres filosofiske utfordringer

Ferdigheter

  • anvende filosofiske teorier og perspektiver i analyser og vurdering av ulike livssyn, slik de kommer til uttrykk verbalt eller skriftlig

  • analysere og vurdere argumenter og kritikk

  • kunne skrive avisinnlegg og svare på avisinnlegg

Generell kompetanse

  • kjenne til filosofiens plass i kirkelig arbeid

  • ha et reflektert forhold til kirkens livssynsmessige rolle i det flerkulturelle samfunnet

Vilkår for å gå opp til eksamen

To individuelle arbeidskrav må være godkjent.

Undervisnings- og læringsformer

Det gjennomføres tre samlinger av to halve dager innenfor ett semester. I samlingene fokuseres det på de teoretiske temaområdene, samt tilhørende praksisfelt. Undervisningen skjer i form av forelesninger, gruppearbeid, innleveringer og presentasjon i plenum og på nett, og individuell veiledning. Egenaktivitet vektlegges. Det blir også fokusert på case hentet fra menighetsarbeid.

Studenten skal gjennomføre og få godkjent to individuelle arbeidskrav mellom samlingene. Det første arbeidskravet består i å skrive et avisinnlegg (leveres i forkant av andre samling).

Det andre arbeidskravet består i å skrive en rapport om erfaringer ved å anvende filosofi i egen menighet (leveres på andre samling). Studenter som ikke har mulighet til å fullføre et slikt prosjekt, kan gjøre et alternativt arbeidskrav som må godkjennes av faglærer i forkant.

Emnet har et forventet arbeidsomfang på 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

4 timers individuell skoleeksamen med gradert karakter.

Annen informasjon

Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved UiA § 12d.
Emnet tilbys som et betalingskurs med kursavgift, som kommer i tillegg til semesteravgiften. 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:47:43