FIL402 Teknologiens etikk
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Camilla Susanne Flodin
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
I dette emnet skal vi se på teknologiens etikk. De sentrale spørsmålene vi skal diskutere er fordelt på tre bolker: (i) Kan teknologi være verdinøytralt? (ii) Hva slags nye etiske problemer reiser seg som følge av moderne bioteknologi, digital teknologi og kunstig intelligens? (iii) Er noen etiske teorier spesielt godt egnet til å håndtere nyere teknologi?
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene
Kunnskap
-
ha oversikt over sentrale etiske begreper
-
ha innsikt i sentrale problemstillinger innenfor teknologiens etikk
-
ha innsikt i sentrale etiske problemstillingene omkring bioteknologi og dagens digitale teknologi
Ferdigheter
-
kunne drøfte de sentrale begrepene og teoriene innenfor teknologiens etikk
-
kunne anvende begreper og teorier fra etikken på dagens teknologi og teknologiske utvikling
Generell kompetanse
-
kunne forklare verdien og relevansen av etikk for dagens teknologi og teknologiske utvikling
Vilkår for å gå opp til eksamen
Studenten må ha deltatt på den obligatoriske samlingen i løpet av semesteret (3-4 dager), levert og fått godkjent én portprøve, og gjennomført minst én veiledningstime (på nett). For datoer og andre detaljer, se Canvas.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er nettbasert med en felles samling, digitale forelesninger, kortere og lengre skriftlige oppgaver, nettbaserte diskusjoner, både individuelt og i grupper, samt veiledning. Arbeidsomfanget er beregnet til ca. 270 timer.
Tilbys som enkeltemne
Ja, hvis ledig plass.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Opptakskravet er det samme som for masterprogrammet i teknologi, menneske og samfunn.
Eksamen
En artikkel (ca. 5000 ord) og justerende, nettbasert muntlig eksamen. Alle eksamensformer er individuelle. Gradert karakter.