FIL400 Anvendt filosofi: Mennesket og teknologi
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlige:
-
- Camilla Susanne Flodin
- Einar Duenger Bøhn
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk/ engelsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
Norsk/ engelskInnhold
Mennesket står i dag og i nær fremtid overfor en teknologisk utvikling som det ikke har stått overfor tidligere. Hvordan bør vi forholde oss til denne nye utviklingen? I hvilken grad kan og bør vi mennesker ta kontroll over naturen og vår egen utvikling? Vil teknologien ta kontroll over oss mennesker?
I dette emnet anvender vi filosofisk forskning og metode for å bedre forstå menneskets situasjon i forhold til dagens teknologiske utvikling. Emnet vil ta opp og diskutere etiske og filosofiske problemstillinger omkring kunstig intelligens, kunstig liv, transhumanisme, og etiske aspekter ved dagens teknologiske utvikling.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten
-
ha oppnådd inngående kunnskap om og filosofisk forståelse for de mest sentrale problemstillingene omkring menneskets forhold til teknologi
-
kunne drøfte og analysere forskjellige løsningsforslag knyttet til de mest sentrale problemstillinger omkring menneskets forhold til teknologi
-
være i stand til å formidle og videreutvikle problemstillingene samt forskjellige løsningsforslag på en selvstendig måte
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent portprøve. Mer info ved semesterstart.
Undervisnings- og læringsformer
Seminarundervisning. Forventet arbeidsomfang ca. 400 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Tilbys som enkeltemne
Ja, hvis ledig plass.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Opptakskravet er det samme som for masterprogrammene emnet inngår i.
Eksamen
Individuell semesteroppgave (omfang ca 6000-8000 ord). Justerende muntlig. Gradert karakter.