Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk/engelsk

Anbefalte forkunnskaper

FIL104 Logikk og argumentasjonslære eller SE-109 Innføring i økonomisk tenking og etikk.

Innhold

Spillteori handler om å gi modeller og prediksjoner for mellommenneskelig atferd og andre typer beslutningssituasjoner hvor resultatet avhenger av mer enn en beslutningstaker. Mange samfunnsfaglige, naturvitenskapelige og filosofiske fag benytter derfor nettopp spillteori i sine modeller og prediksjoner. Dette emnet gir først en generell innføring i spillteori med fokus på dets mange typer anvendelser, for eksempel innen økonomi, samfunnsfag, psykologi, biologi og filosofi. Deretter gis det en mer filosofisk fordypning i dets begrepsbruk, forutsetninger og anvendelser, med spesielt fokus på rasjonalitet og etikk, for slik å få en mer kritisk, klarere og dypere forståelse av den generelle og brede bruken av spillteori.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene

Kunnskap

  • ha kunnskap om spillteori som modell for mellommenneskelig atferd

  • ha kunnskap om komponentene som utgjør et spill

  • ha kunnskap om de forskjellige typer spill og strategier

  • ha kunnskap om hvordan man setter opp et spill ut ifra en gitt situasjon

Ferdigheter

  • kunne reflektere omkring rasjonaliteten i et spill

  • kunne vurdere de moralske aspektene i et spill

  • kunne anvende spillteori på en gitt situasjon, og filosofisk reflektere omkring denne anvendelsen

Generell kompetanse

  • kunne formidle kunnskap om spillteori og dets forskjellige typer anvendelser

  • kunne anvende og filosofisk reflektere omkring spillteori på nye relevante situasjoner

Vilkår for å gå opp til eksamen

Emnet har én obligatorisk portprøve som må være godkjent. Mer informasjon gis ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger og kollokviegrupper. Emnet kan bli undervist på engelsk dersom engelskspråklige studenter melder seg opp til eksamen. Forventet arbeidsomfang ca. 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilbys som enkeltemne

Ja, hvis ledig plass.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Generell studiekompetanse.

Eksamen

Tre dagers individuell hjemmeeksamen (omfang 3000 ord). Gradert karakter

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:47:40