FIL108 Meningen med livet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Einar Duenger Bøhn
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Emnet gir en innføring i moderne filosofisk tenkning omkring spørsmålet om meningen med livet.
Dette emnets forsøker å forstå og svare på spørsmålet om menneskets normative eksistensielle grunnvilkår: Hva er meningen med livet? Følgende relaterte spørsmål blir også blant andre diskutert. Er livet i bunn og grunn meningsløst? Er mening nødvendigvis noe subjektivt? Hva vil det si at et liv er meningsfullt? Hvordan kan vi leve et mest mulig meningsfullt liv? Hva gjør et liv meningsløst? Er livet absurd? Er slike spørsmål om mening i det hele tatt forståelige? Kan de ha objektive svar? Hva er forholdet mellom døden og mening? Gjør døden livet meningsløst? Ville livet vært mer meningsfullt hvis det varte evig? Kan mening være noe negativt? Hva er forholdet mellom mening, moral og lykke?
Læringsutbytte
Studentene skal etter endt studium ha
Kunnskap
-
kunnskap om de sentrale problemstillinger og posisjoner innenfor den moderne debatten omkring spørsmålet om livet har en mening
-
bred kunnskap omkring spørsmålet om meningen med livet
Ferdigheter
-
kunne reflektere over sentrale begreper involvert i spørsmålet om livet har en mening
-
kunne kritisk anvende kunnskap og ferdigheter innenfor debatten om livet har en mening
Generell kompetanse
-
kunne formidle på en kritisk og drøftende måte sentrale temaer innenfor moderne filosofisk tenkning omkring meningen med livet
-
kunne anvende og relatere kunnskap og innsikt fra den moderne debatten omkring spørsmålet om livet har en mening på andre og nye problemstillinger
Vilkår for å gå opp til eksamen
Én portprøve. Mer informasjon ved semesterstart.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger og kollokviegrupper. Forventet arbeidsomfang ca. 270 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilbys som enkeltemne
Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.
Eksamen
Fire timers individuell skriftlig eksamen.