Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Anbefalte forkunnskaper

Det legges til grunn at studentene har grunnleggende etikkunnskaper fra et profesjonsstudium, eventuelt exphil og/eller exfac.

Innhold

Emnet utforsker profesjonsetikkens samfunnsmandat og verdiforankring i lys av teorier om etisk persepsjon og etisk refleksjon. Viktige temaer er profesjonenes framvekst, profesjonsutøvelse som moralsk praksis, og dialogens etiske dimensjoner. Det legges særlig vekt på etiske utfordringer knyttet til kommunikasjonsarbeid og journalistikk.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne identifisere etiske utfordringer

  • kunne gjennomføre etiske refleksjoner

  • ha inngående kunnskap om ulike etiske perspektiver og teorier

  • ha inngående kunnskap om forholdet mellom etisk teori og profesjonsutøvelse

Vilkår for å gå opp til eksamen

Hver student skal presentere minst ett fremlegg basert på arbeidet med semesteroppgaven og gi minst én forberedt kommentar til andre studenters framlegg. Mer informasjon ved semesterstart.

I de ukene studentene ikke er i praksis (KOM-402), er det krav om 70% obligatorisk deltakelse i fremleggseminarene.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger kombinert med fremleggseminarer. Emnet kan undervises på engelsk hvis nødvendig.
Samlet forventet arbeidsomfang ca. 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilbys som enkeltemne

Ja, hvis ledig plass.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Som for opptak til masterprogrammet i samfunnskommunikasjon.

Eksamen

Semesteroppgave med utgangspunkt i praksisrapporten fra KOM-402 og justerende muntlig eksamen. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
REL414 – Anvendt etikk 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:47:35