ERN913 Mat og måltid i barnehagen for barnehagelærere
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Sissel Heidi Helland
- Undervisningssemester:
- Vår, Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Emnet gir en fordypning i hvordan måltider og matlaging i barnehagen kan bidra til helsefremming, måltidsglede, deltagelse, samtaler og fellesskapsfølelse hos barna. Tema som helsefremmende kosthold, retningslinjer for mat og måltid i barnehagen, spise- og smaksutvikling og Sapere-metoden står sentralt i emnet. Emnet utforsker hvordan det kan tilrettelegges for en kunnskapsbasert mat- og måltidspraksis i barnehagen. Det inviteres til kritisk refleksjon over praksis.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om hva slags kosthold som er helsefremmende
- har kunnskap om barns spise- og smaksutvikling og Sapere-metoden
- har kunnskap om nasjonale retningslinjer for mat og måltid i barnehagen og hva det innebærer for det pedagogiske og helsefremmende arbeidet i barnehagen
- har kunnskap om pedagogiske måltid
Ferdigheter
Studenten
- kan legge til rette for varierte måltid i barnehagen i samsvar med nasjonale føringer
- har ferdigheter i å planlegge hvordan mat og måltider kan innlemmes i barnehagens pedagogiske virksomhet for de ulike aldersgruppene
- kan formidle smaksopplevelser ved hjelp av sensoriske uttrykk og anvende Sapere-metoden i barnehagen
Generell kompetanse
Studenten
- er medvirkende og inspirerende sammen med barn i mat og måltidsaktiviteter i barnehagen
- kan kritisk evaluere mat og måltidspraksis i barnehagen
Vilkår for å gå opp til eksamen
Bestått obligatoriske oppgaver og deltakelse i obligatorisk undervisning. Nærmere informasjon framgår av semesterplan.
Undervisnings- og læringsformer
På samlingene for studentene benyttes det varierte arbeidsmåter som kan omfatte forelesninger, praktiske aktiviteter, gruppearbeid, fremlegg og refleksjonsoppgaver. Kurset har følgende oppbygging:
- fire samlinger av to dagers varighet
- arbeid med oppgaver relatert til egen arbeidsplass mellom samlingene
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Fullført barnehagelærerutdanning, bachelor.
Eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager. Gradert karakter.