Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet gir en fordypning i hvordan måltider og matlaging i barnehagen kan bidra til helsefremming, måltidsglede, deltagelse, samtaler og fellesskapsfølelse hos barna. Tema som helsefremmende kosthold, retningslinjer for mat og måltid i barnehagen, spise- og smaksutvikling og Sapere-metoden står sentralt i emnet. Emnet utforsker hvordan det kan tilrettelegges for en kunnskapsbasert mat- og måltidspraksis i barnehagen. Det inviteres til kritisk refleksjon over praksis.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hva slags kosthold som er helsefremmende
  • har kunnskap om barns spise- og smaksutvikling og Sapere-metoden
  • har kunnskap om nasjonale retningslinjer for mat og måltid i barnehagen og hva det innebærer for det pedagogiske og helsefremmende arbeidet i barnehagen
  • har kunnskap om pedagogiske måltid

Ferdigheter

Studenten

  • kan legge til rette for varierte måltid i barnehagen i samsvar med nasjonale føringer
  • har ferdigheter i å planlegge hvordan mat og måltider kan innlemmes i barnehagens pedagogiske virksomhet for de ulike aldersgruppene
  • kan formidle smaksopplevelser ved hjelp av sensoriske uttrykk og anvende Sapere-metoden i barnehagen

Generell kompetanse

Studenten

  • er medvirkende og inspirerende sammen med barn i mat og måltidsaktiviteter i barnehagen
  • kan kritisk evaluere mat og måltidspraksis i barnehagen

Vilkår for å gå opp til eksamen

Bestått obligatoriske oppgaver og deltakelse i obligatorisk undervisning. Nærmere informasjon framgår av semesterplan.

Undervisnings- og læringsformer

På samlingene for studentene benyttes det varierte arbeidsmåter som kan omfatte forelesninger, praktiske aktiviteter, gruppearbeid, fremlegg og refleksjonsoppgaver. Kurset har følgende oppbygging:

  • fire samlinger av to dagers varighet
  • arbeid med oppgaver relatert til egen arbeidsplass mellom samlingene

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Fullført barnehagelærerutdanning, bachelor.

Eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager. Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:47:34