Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Mat og helse 2

Anbefalte forkunnskaper

Mat og helse 1 (ERN910 Mat og ernæring og ERN911 Mat og undervisning) eller tilsvarende

Innhold

  • Helsefremmende kosthold blant barn og unge

  • Mat i forhold til livsstil, kultur og forbruk

  • Måltidet som sosial og kulturell arena

  • Kostholdsarbeid i skolen

  • Mat i naturen

  • Praktisk matlaging

  • Vurdering i mat og helse

  • Etiske problemstillinger knyttet til mat og helse

 

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

  • ha kunnskap om særtrekk ved barn og unges matkultur og deres rolle som forbrukere på matområdet

  • kjenne til mat og måltiders symbolfunksjoner i ulike kulturer, og hvordan mat og måltider inngår i barn og unges identitetsutvikling og sosialisering

  • kjenne til prinsipper og strategier for implementering av helsefremmende kostholdstiltak i skolen og på andre arenaer der barn og unge oppholder seg

  • kunne gjennomføre og kommunisere underveisvurdering og sluttvurdering i skolefaget mat og helse og begrunne den vurderingen som er gjort

  • kunne vurdere ulike sider ved matens og måltidenes helsemessige, kulturelle og miljømessige dimensjoner for å kunne sette elevene i stand til å gjøre reflekterte matvarevalg

  • kunne iscenesette måltider innenfor ulike kulturelle og sosiale kontekster

  • kunne reflektere over etiske problemstillinger knyttet til mat og helse

  • kunne bidra i lokalt læreplanarbeid

  • kunne implementere styringsdokumenter som er relevante for undervisningen i mat og helse

  • kjenne til hvordan matvaresystemet påvirker forbrukernes mattilbud og handlingsmuligheter

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Godkjent krav til obligatorisk deltakelse

  • Godkjent arbeidskrav beskrevet i semesterplanen

Undervisnings- og læringsformer

Videreutdanningen er samlings- og nettbasert. Undervisningen består av videoforelesninger, demonstrasjoner, oppgaver med og uten presentasjon, nettdiskusjon, bruk av digitale verktøy, praktisk matlaging og prosjektarbeid.

 

To samlinger á tre dager på UiA.

Arbeidsomfanget er beregnet til ca. 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Minimum 180 studiepoeng innen lærerutdanning

Eksamen

6 timers individuell hjemmeeksamen med gradert karakter.

Se nærmere informasjon i semesterplanen.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
ERN115 – Mat og helse del 3, trinn 5-10 15
ERN119 – Mat og helse del 3, trinn 1-7 15
ERN125 – Mat, helse og identitet 15
ERN209 – Mat og samfunn 15
ERN210 – Mat og entreprenørskap 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:47:33