Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Entreprenørskap og innovasjon i skolen

Innhold

  • Entreprenørskap og innovasjon gjennom elevbedrift, ungdomsbedrift og studentbedrift

  • Hvordan nå kompetansemål og læringsmål gjennom entreprenørielle metoder

  • Veileder- og mentorrollen

  • Ulike veiledningsverktøy

  • Samarbeid med næringslivet

  • Utarbeiding av handlingsplan for entreprenørskapsbedrift på egen institusjon

  • Formell og uformell vurdering av arbeid i elev- og studentbedrifter

  • Tilpasset undervisning for elever på ulikt faglig nivå

  • Erfaringsutveksling og nettverksbygging

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten

  • vite hva som ligger i begrepet entreprenørskapsbedrifter

  • ha kunnskap om hvorfor bedrifter kan være en god metode for læring

  • vite hvordan en starter, driver og avslutter en bedrift

  • kunne vurdere entreprenørielle aktiviteter

  • ha innsikt i veiledning og bruk av mentorer

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Godkjent krav til obligatorisk deltakelse

  • Godkjent arbeidskrav beskrevet i semesterplanen

Undervisnings- og læringsformer

Arbeidsformene er forelesninger, gruppeaktiviteter med presentasjoner, entreprenørskapsøvelser og ekskursjon. Emnet starter med en ukes samling i juni. Videre organiseres emnet med noe nettbasert undervisning, studentene skriver en eksamensoppgave og får veiledning. Deler av undervisningen er obligatorisk. Se nærmere informasjon i semesterplanen.

Arbeidsomfanget er beregnet til ca. 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei.

Eksamen

Digital presentasjon eller en artikkel om entreprenørskapsbedrifter (individuelt eller i gruppe). Gradert karakter.
Se nærmere beskrivelse i semesterplanen.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:47:32