Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Engelsk

Innhold

Emnet formidler og diskuterer kunnskap om litteratur og kultur i engelskfaget på et avansert nivå og den rollen de spiller i norsk skole. Studentene vil bli kjent med de viktigste teorier, begreper og modeller for studiet og formidlingen av litteratur og kultur. I tillegg vil også viktige faktorer for læring, slik som læringskontekst, motivasjon, læringsstrategier og språkoppnåelse bli lagt vekt på. Spesielle utfordringer med engelskundervisning i en flerkulturell og flerspråklig skole vil også bli reflektert over i emnet.

Faget i praksis

Det er 5 dager praksis i 7. semester som skal være en innføring til praksis i 8. semester (skoleovertakelse, 25 dager). På kampus arbeides det med faget både i forkant og i etterkant av praksis. Emnet skal sette studentene i stand til å videreutvikle de faglige forutsetningene for å kunne planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning i engelsk litteratur og kultur på 5.-10. trinn.

Læringsutbytte

Kunnskap: Etter fullført emne skal studenten ha

  • spesialisert innsikt i utvalgte litterære tekster og kulturemner med særlig vekt på klasseromsformidling på trinn 5-10

  • inngående kunnskap om litteraturen og kulturens rolle i engelskundervisningen i norsk skole på trinn 5-10

  • inngående kunnskap om litteratur- og kulturdidaktisk forskning innenfor engelskfaget, også i norsk skolesammenheng

Ferdigheter: Etter fullført emne skal studenten kunne

  • grundig gjøre rede for viktige prinsipper og metoder for studier av kultur og litteratur i norsk skole med særskilt vekt på trinn 5-10

  • gjøre grundig rede for viktige prinsipper og metoder for litteratur- og kulturformidling overfor elever på trinn 5-10

  • avansert analysere og evaluere kritisk litterære- og sakprosatekster og deres anvendelse i undervisning med særlig vekt på trinn 5-10

  • kritisk anvende kunnskapen fagdidaktisk og reflektert i henhold til gjeldende læreplan for grunnskolen

Generell kompetanse: Etter fullført emne skal studenten

  • kunne bruke sine avanserte kunnskaper som grunnlag for videre studier av litteratur- og kulturdidaktikk og FOU-arbeid

  • kritisk kunne anvende sine kunnskaper og ferdigheter i undervisning (med vekt på trinn 5-10), formidling og/eller informasjonsarbeid

  • kritisk kunne reflektere avansert over engelskfaget som skolefag på en selvstendig og kritisk måte

Vilkår for å gå opp til eksamen

Grunnskolelærerstudenter må ha bestått:

  • praksis

  • 2 innleverte arbeidskrav som skal bestås

Andre studenter må ha bestått:

  • didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis

  • 2 innleverte arbeidskrav som skal bestås

Undervisnings- og læringsformer

Gruppearbeid, seminar og forelesning. Regelmessig og aktiv deltagelse fra studenter. Arbeidsspråket er engelsk. Det vil gjøres bruk av iPad og smarttelefon i emnet. Arbeidsomfanget er beregnet til 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilgang for privatister

Nei

Tilbys som enkeltemne

Ja, under forutsetning av ledig kapasitet og fullførte krav, se punktet under (Krav utover generell studiekompetanse).

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

For enkeltemnestudenter: fullført lærerutdanning rettet inn mot grunnskolen/videregående opplæring, samt minst 60 stp i engelsk.

Eksamen

Fire timers individuell skriftlig skoleeksamen. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
EN-216 – Engelsk litteratur, kultur og læring 10
EN-221 – Engelskfaget i norsk skole 10
EN-429 – Engelsk litteratur, kultur og læring 7.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 2. juli 2024 02:41:16