Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Engelsk

Forkunnskapskrav

Bestått årstudium i engelsk (fra lektorutdanning) eller tilsvarende.

Innhold

Emnet legger spesiell vekt på undervisning av engelsk som fremmedspråk i norsk skole.  Det vil bli lagt vekt på lærings- og undervisningsstrategier i henhold til gjeldende læreplaner, og på analyse av litterære tekster og sakprosatekster. Aktuelle kulturelle og politiske temaer i den engelskspråklige verden blir belyst. Spesielle utfordringer med engelskundervisning i en flerspråklig skole vil også bli reflektert i emnet.

Læringsutbytte

Kunnskaper: Etter fullført emne skal studentene ha kunnskap om

  • språklæringsteorier, spesielt dem som har preget fremmedspråksdidaktikken i norsk skole
  • gjeldende læreplan og egnede lærings- og undervisningsstrategier
  • språkdidaktisk-, litteraturdidaktisk, og kulturdidaktisk forskning og forskningsmetoder innen engelskfaget i norsk skole
  • relevant ungdomslitteratur og kulturelle uttrykksformer og anvendelse i undervisning
  • undervisning av uttale, vokabular, grammatikk, og tekstgrammatikk/tekstanalyse

 

Ferdigheter: Etter fullført emne skal studentene kunne

  • gjøre rede for sentrale faktorer og teorier i fremmedspråkslæring
  • analysere og evaluere kritisk ulike språklæringsteorier
  • anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i henhold til gjeldende læreplan for grunnskolen
  • anvende relevante metoder i språkdidaktisk, litteraturdidaktisk og kulturdidaktisk forskning
  • analysere og evaluere kritisk ulike typer tekster og deres anvendelse i undervisningen

 

Generell kompetanse: Etter fullført emne skal studentene kunne

  • bruke sine kunnskaper som grunnlag for videre studier i språk- , litteratur,- og kulturdidaktikk og FoU-arbeid
  • anvende sine kunnskaper og ferdigheter i undervisning, formidling, veiledning og informasjonsarbeid

Vilkår for å gå opp til eksamen

To obligatoriske skriftlige innleveringsoppgaver og en muntlig presentasjon må være godkjent. 

Undervisnings- og læringsformer

Seminarer og gruppearbeid. Regelmessig og aktiv deltakelse. Undervisningsspråk: Engelsk. Arbeidsomfanget er beregnet til ca. 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilgang for privatister

Nei

Tilbys som enkeltemne

Nei

Eksamen

Eksamen består av mappeeksamen med to tekster, og en muntlig eksamen. Mappeeksamen teller 2/3, begge tekstene i denne må være bestått, muntlig eksamen teller 1/3, begge deleksamenene må være bestått. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
EN-444 – Engelsk litteratur, kultur og læring 10
EN-447 – Engelsk språk og læring 10
EN-216 – Engelsk litteratur, kultur og læring 10
EN-217 – Engelsk språk og læring 10
EN-429 – Engelsk litteratur, kultur og læring 7.5
EN-430 – Engelsk språk og læring 7.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:50:44