EN-221 Engelskfaget i norsk skole
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlige:
-
- Alf Tomas Tønnessen
- Ingrid Kristine Hasund
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Engelsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
EngelskForkunnskapskrav
Bestått årstudium i engelsk (fra lektorutdanning) eller tilsvarende.
Innhold
Emnet legger spesiell vekt på undervisning av engelsk som fremmedspråk i norsk skole. Det vil bli lagt vekt på lærings- og undervisningsstrategier i henhold til gjeldende læreplaner, og på analyse av litterære tekster og sakprosatekster. Aktuelle kulturelle og politiske temaer i den engelskspråklige verden blir belyst. Spesielle utfordringer med engelskundervisning i en flerspråklig skole vil også bli reflektert i emnet.
Læringsutbytte
Kunnskaper: Etter fullført emne skal studentene ha kunnskap om
- språklæringsteorier, spesielt dem som har preget fremmedspråksdidaktikken i norsk skole
- gjeldende læreplan og egnede lærings- og undervisningsstrategier
- språkdidaktisk-, litteraturdidaktisk, og kulturdidaktisk forskning og forskningsmetoder innen engelskfaget i norsk skole
- relevant ungdomslitteratur og kulturelle uttrykksformer og anvendelse i undervisning
- undervisning av uttale, vokabular, grammatikk, og tekstgrammatikk/tekstanalyse
Ferdigheter: Etter fullført emne skal studentene kunne
- gjøre rede for sentrale faktorer og teorier i fremmedspråkslæring
- analysere og evaluere kritisk ulike språklæringsteorier
- anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i henhold til gjeldende læreplan for grunnskolen
- anvende relevante metoder i språkdidaktisk, litteraturdidaktisk og kulturdidaktisk forskning
- analysere og evaluere kritisk ulike typer tekster og deres anvendelse i undervisningen
Generell kompetanse: Etter fullført emne skal studentene kunne
- bruke sine kunnskaper som grunnlag for videre studier i språk- , litteratur,- og kulturdidaktikk og FoU-arbeid
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter i undervisning, formidling, veiledning og informasjonsarbeid
Vilkår for å gå opp til eksamen
To obligatoriske skriftlige innleveringsoppgaver og en muntlig presentasjon må være godkjent.
Undervisnings- og læringsformer
Seminarer og gruppearbeid. Regelmessig og aktiv deltakelse. Undervisningsspråk: Engelsk. Arbeidsomfanget er beregnet til ca. 270 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Tilgang for privatister
Nei
Tilbys som enkeltemne
Nei
Eksamen
Eksamen består av mappeeksamen med to tekster, og en muntlig eksamen. Mappeeksamen teller 2/3, begge tekstene i denne må være bestått, muntlig eksamen teller 1/3, begge deleksamenene må være bestått. Gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
EN-444 – Engelsk litteratur, kultur og læring | 10 |
EN-447 – Engelsk språk og læring | 10 |
EN-216 – Engelsk litteratur, kultur og læring | 10 |
EN-217 – Engelsk språk og læring | 10 |
EN-429 – Engelsk litteratur, kultur og læring | 7.5 |
EN-430 – Engelsk språk og læring | 7.5 |