Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Engelsk

Innhold

Emnet fokuserer på å analysere og vurdere tekster fra ulike sjangrer samt formidling av slike tekster til elever. Emnet gir en innføring i engelsk didaktikk med et variert utvalg av litteratur og sakprosatekster fra den engelskspråklige verden. Det gis stimulans til en egen analyse av tekster og tema for ungdom og økt innsikt i samfunnsforhold og kultur, nåtid og fortid. Videre vil emnet fokusere på tilrettelegging av varierte aktiviteter og metoder. Det vil bli jobbet bevisst med engelsklærerrollen.

Faget i praksis

Undervisningen fokuserer på forberedelse til praksis, planlegging og gjennomføring av undervisningsopplegg, samt vurdering av opplegg i etterkant.

Læringsutbytte

Kunnskaper: Studenten

  • har kunnskap om læreplanverket, nasjonale prøver og læremidler for engelskfaget, samt kan bruke formativ vurdering

  • kjenner til litteratur og andre kulturelle uttrykk som kan brukes i undervisningen av barn og unge på trinn 5-10

  • kjenner forsknings- og utviklingsarbeid som er relevant for engelskfaget på 5-10 trinn

  • har kunnskap om levesett, samfunnsliv, historie og kulturuttrykk i engelsktalende land, og kan formidle disse tilrettelagt ungdommens fremmedspråklige ferdigheter, samt har innsikt i språkstimulerende bruk av tekster i undervisningen på trinn 5-10

  • har forståelse for de grunnleggende ferdighetenes betydning for læring og utvikling og prosesser som fremmer engelsk forståelse og ferdigheter på mellom- og ungdomstrinnet

  • har kunnskap om normer for akademisk tekstproduksjon og ansvarlig kildebruk

  • har forståelse for det læringspotensialet som ulike læringsarenaer, eksempelvis kunstneriske/estetiske uttrykk, gruppeprosjekter og digitale media, bidrar til

Ferdigheter: Studenten

  • kan bruke engelsk muntlig og skriftlig, sikkert og selvstendig

  • kan planlegge og lede varierte og differensierte læringsaktiviteter, også digitale, som fremmer dybdelæring og utvikling av de grunnleggende ferdigheter på trinn 5-10

  • kan diskutere, muntlig og skriftlig, et utvalg av skjønn- og faglitteratur tilpasset trinn 5-10

  • kan innhente og tilrettelegge informasjon om samfunnsspørsmål og kulturelle tema til bruk i undervisningen på trinn 5-10

  • kan ta i bruk digitale læringsarenaer i arbeidet med å fremme språklæring og formidling av fagstoff

Generell kompetanse: Studenten

  • kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset elever på trinn 5-10

  • kan reflektere over egen læring og undervisningspraksis i lys av etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst

  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å tilrettelegge for elevers læring og utvikling

  • kan vedlikeholde og utvikle egen litterære, kulturelle og didaktiske kompetanse

Vilkår for å gå opp til eksamen

Krav om 70 % obligatorisk fremmøte i undervisningen må være oppfylt. Praksis må være bestått for å kunne gå opp til eksamen. For enkeltemnestudenter skal fagdidaktisk arbeid, som erstatter praksis, være bestått.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er lagt opp med ulike undervisningsformer i større og mindre studentgrupper. Det blir lagt vekt på studentaktive arbeidsformer som gruppearbeid, muntlige og skriftlige studentarbeid, samt digitale arbeidsformer. Det er 70 % obligatorisk fremmøte i undervisningen. Det inngår 20 dager praksis for grunnskolelærerstudenter.

Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilgang for privatister

Nei

Tilbys som enkeltemne

Ja, under forutsetning av fullført lærerutdanning, og med forbehold om ledig kapasitet.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

For enkeltemnestudenter: fullført lærerutdanning rettet inn mot grunnskolen/videregående opplæring, samt eventuelle forkunnskapskrav.

Eksamen

Mappeeksamen som består av to komponenter og en justerende muntlig eksamen. Alle delene må være bestått. Gradert karakter. Nærmere opplysninger om innholdet i mappen gis ved semesterstart.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
EN-137 – Engelsk litteratur, kulturkunnskap og didaktikk 1 ( 5.-10. trinn ) 15
EN-909 – Engelsk 2-A. Litteratur, kulturkunnskap og didaktikk 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:47:01