Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Engelsk

Innhold

Studentene får kjennskap til ulike språklæringsteorier og engelskfagets didaktiske utvikling. Grunnleggende strukturer i det engelske språket blir studert og sammenlignet med strukturer i det norske språket slik at studentene kan undervise i faget. Emnet omfatter også formidlingsaspektet og didaktiske problemstillinger. Formålet er å gi en forståelse av det engelske språksystemet og et praktisk grunnlag for å videreutvikle studentens egen språkferdighet i engelsk, med sikte på formidling til barn i samsvar med læreplanen for grunnskolen.

Faget i praksis

Undervisningen fokuserer på forberedelse til praksis, planlegging og gjennomføring av undervisningsopplegg, samt vurdering av opplegg i etterkant.

Læringsutbytte

Kunnskaper: Studenten

  • har kunnskap om hvordan barn lærer språk, med fokus på begynneropplæring i undervisningen

  • har kunnskap om flerspråklighet som ressurs i klasserommet

  • har kunnskap om grunnleggende ferdigheter, læring og utvikling, og prosesser som fremmer disse i engelsk

  • har kunnskap om læreplanverket, nasjonale prøver, kartleggingsverktøy og læremidler for engelskfaget

  • har kunnskap om tilegnelse av ordforråd og om struktur i engelsk fra lyd- til tekstnivå

  • kjenner forsknings- og utviklingsarbeid som er relevant for engelskfaget på trinn 1-7

Ferdigheter: Studenten

  • kan bruke engelsk muntlig og skriftlig, sikkert og selvstendig

  • kan planlegge og lede varierte og differensierte læringsaktiviteter, også digitale, som fremmer dybdelæring og utvikling av de grunnleggende ferdigheter på trinn 1-7

  • kan bruke underveisvurdering for å veilede elever i engelskopplæringen

  • ta i bruk den digitale læringsarenaen for å fremme språklæring og formidling av fagstoff på trinn 1-7

Generell kompetanse: Studenten

  • kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset elever på trinn 1-7

  • kan reflektere over egen læring og undervisningspraksis i lys av etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst

  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å tilrettelegge for elevers læring og utvikling

  • kan vedlikeholde og utvikle egen språklig og didaktiske kompetanse

Vilkår for å gå opp til eksamen

Krav om 70 % obligatorisk fremmøte i undervisningen må være oppfylt. Praksis må være bestått for å kunne gå opp til eksamen. For enkeltemnestudenter skal fagdidaktisk arbeid, som erstatter praksis, være bestått. Alle obligatoriske innleveringsoppgaver må være vurdert til bestått (antall og omfang av obligatoriske innleveringer blir spesifisert ved semesterstart).

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er lagt opp med ulike undervisningsformer i større og mindre studentgrupper. Det blir lagt vekt på studentaktive arbeidsformer som gruppearbeid, muntlige og skriftlige studentarbeid, samt digitale arbeidsformer. Det er 70 % obligatorisk fremmøte i undervisningen. Det inngår 15 dager praksis for grunnskolelærerstudenter.

Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilgang for privatister

Nei.

Tilbys som enkeltemne

Ja, under forutsetning av fullført lærerutdanning, og med forbehold om ledig kapasitet.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

For enkeltemnestudenter: fullført lærerutdanning rettet inn mot grunnskolen/videregående opplæring, samt eventuelle forkunnskapskrav.

Eksamen

Eksamen består av en gradert skriftlig eksamen på 6 timer.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
EN-136 – Engelsk språkkunnskap og didaktikk 1 (1.-7. trinn) 15
EN-912 – Engelsk 1-B Språkkunnskap og didaktikk 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:47:00