DR-904 Improvisasjon i barnehagen – lek og ledelse
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for kunstfag
- Emneansvarlig:
- Anne-Mette Liene
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 2 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Kunstfag i skole og barnehage, videreutdanning
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
Godkjent barnehagelærerutdanning. Søkere må være tilsatt i barnehage i studieåret videreutdanningen gjennomføres.
Innhold
Emnet består av ulike improvisatoriske innganger til lek og ledelse av lek, samt teori og diskusjon om hva det vil si å arbeide med improvisasjon på et individuelt-, gruppe- og ledelsesnivå. Gjennom praktisk og teoretisk undervisning vil studenten lære om å tilrettelegge egenpraksis i barnehagen gjennom skapende og kreative prosesser, drama- og teaterøvelser, spontanitetsøvelser og fortellerteknikker. Det faglige innholdet deles opp i fire sentrale hoved områder innenfor barnehage og drama/teater: Lek, Fortelling, Ledelse, Improvisasjon og de minste.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten skal
- ha kjennskap til grunnleggende teori om improvisasjon, lek og ledelse, samt sentrale improvisasjonspedagogiske teorier og strategier
- ha kjennskap til improvisasjon i lek og ledelse på individuelt-, gruppe- og ledelsesnivå
- ha kjennskap til improvisasjonsstrategier i teater for barn
- forstå hvordan improvisasjon kan anvendes i et inkluderende og mangfoldig læringsmiljø.
Ferdigheter
Kandidaten kan
- planlegge, gjennomføre og reflektere over sitt eget arbeid med improvisasjon i lek og ledelse i barnehagen
- utforske og kritisk reflektere over improvisasjonsstrategier og sin egen rolle som igangsetter av improvisasjon
- anvende grunnleggende improvisasjonsferdigheter på individ-, gruppe- og organisasjonsnivå
- anvende improvisasjon som strategi for lek og ledelse.
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- anvende kunnskaper og ferdigheter til å organisere og skape improvisatoriske hendelser i lek og ledelse i barnehagen
- formidle erfarings- og forskningsbasert kunnskap om improvisasjon i barnehagen
- reflektere over egen praksis og egen faglig utvikling
Vilkår for å gå opp til eksamen
- Godkjente arbeidskrav
- Min. 80 % deltakelse på seminarer
Beskrivelse av arbeidskrav legges frem i Canvas ved semesterstart.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er organisert rundt fellessamlinger, nettbasert undervisning, praktiske øvelser, veiledning, utvikling og gjennomføring av egne prosjekter i barnehagen, samt skriftlige arbeider. Mellom samlingene arbeider studentene individuelt og i mindre grupper. Emnet er praksisrettet, og forutsetter aktiv deltakelse fra studenten. Det er obligatorisk å delta på improvisasjonsseminar, der studenten anvender erfaringsbasert kunnskap på utfordringer i praksis. Undervisningen vil også være knyttet til arbeid med ulike improvisasjonsstrategier som fantasi, spontanitet, kreativitet, det å ta sjanser, og å være et undersøkende, nysgjerrig og lekende menneske. Utvikling og refleksjon over selvstendige prosjekter står sentralt i emnet, og studentene får veiledning og utfordres til å videreutvikle seg som barnehagelærere. Undervisningen blir samlingsbasert på campus. Det forventes at studenten arbeider med egenpraksis i barnehagen.
Emnet har et arbeidsomfang på 27 timer per studiepoeng.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
En skriftlig individuell femdagers hjemmeeksamen der studentene på bakgrunn av teori beskriver, kritisk vurderer og diskuterer en improvisasjonssituasjon knyttet til barnehagens virksomhet.
Bestått/ikke bestått