Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

Studenten er tatt opp på en barnehagelærerutdanning og har fullført og bestått minimum 60 studiepoeng, der minst 20 studiepoeng er innenfor estetiske fag. Studenten må beherske et skandinavisk språk både skriftlig og muntlig.

Anbefalte forkunnskaper

  • NHB 100 Natur, helse og bevegelse

  • SRE 100 Samfunn, religion, livssyn og etikk

  • STM 100 Språk, tekst og matematikk

  • KKK 100 Kunst, kultur og kreativitet

Innhold

Emnet har et klart praktisk preg, med teoristoffet lagt i tilknytning til de ulike praktiske aktivitetene, og man sikter mot å videreutvikle den enkelte students eget skapende potensial. Det vil i så stor grad som mulig bli arbeidet i perioder knyttet til temaer eller prosjekter, mens en del generell egentrening vil gå gjennom hele emnet.

Det gis innføring i grunnleggende skuespillerarbeid. Ved bruk av kropp og stemme som uttrykksmidler, vil studenten lære å utforske improvisasjon, ideutvikling, tilstedeværelse, rombruk og rollearbeid. Lek som uttrykksform og læringsområde er et viktig utgangspunkt. Forholdet mellom lek, drama og teater vil bli utforsket. Det gis en innføring i sentrale begreper fra drama- og teaterpedagogikk, samt utvalgte deler av teaterteori og teaterhistorie. Dette danner grunnlag for refleksjon rundt ulike teaterformer og teateruttrykk.

Ved å vektlegge studentens egenutvikling innenfor lek, improvisasjon og rollearbeid vil studenten være i stand til å forstå skuespillerens plass i en teaterproduksjon, samt samarbeid og samhandling i en kollektiv prosess. Gjennom arbeid med form og innhold i kreative prosesser vil studentene få erfaring med å lede barn og voksne. Verktøyene fra teaterfaget kan også benyttes i prosjektledelse og ulike formidlingsformer i en barnehagelærers lederskap.

Emnet skal gi kunnskap, lyst og evne til å kunne igangsette, drive og reflektere over kreative prosjekter, kunstpedagogisk virksomhet og utviklingsarbeid i barnehagen. Emnet skal videreutvikle studentenes egne ferdigheter innenfor det kunstfaget de velger å spesialisere seg i, sånn at de får faglig trygghet. De lærer å beherske materialer, redskaper, virkemidler og uttrykksformer innenfor enten musikk, forming eller drama. De videreutvikler sine kunnskaper om og erfaringer med det å kommunisere gjennom symbolske, visuelle, musikalske, sceniske handlinger og uttrykk.

Emnet vil gi en mulighet for å drøfte allmenne estetiske og kunstfaglige problemstillinger, og studentens kunnskap om kreative og skapende prosesser står sentralt. Studentene vil få en forståelse for og evne til å stimulere den estetiske dimensjonen i barns lek, og kunne sette leken inn i en samfunnsmessig og kunstnerisk kontekst.

Læringsutbytte

KUNNSKAP
Studenten

  • kjenner teaterfagets virkemidler, slik at drama og teater kan anvendes i ulike former for kommunikasjon, samspill, skapende prosesser og kunstneriske uttrykk

  • har grunnleggende innsikt i den dramatiske lekens estetiske dimensjon

  • har en grunnleggende teoretisk og praktisk kjennskap til drama- og teaterpedagogikk

FERDIGHETER
Studenten

  • behersker grunnleggende arbeidsformer og teaterteknikker som lek, improvisasjon og rollearbeid

  • kan gjennom kropp og stemme utforske ulike spillformer og ulike former for rollearbeid

  • kan igangsette, delta i og lede kreative prosesser, kunstpedagogiske prosjekter og kunstfaglige utviklingsarbeid, samt anvende teaterfagets virkemidler i disse

GENERELL KOMPETANSE
Studenten

  • har grunnleggende praktisk og teoretisk innsikt i de forskjellige sidene ved en teaterproduksjon

  • har et faglig grunnlag for å skape og reflektere rundt teaterkunst for barn i ulike aldersgrupper

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Nærmere beskrivelse av arbeidskrav vil bli gitt gjennom Canvas ved semesterstart.

  • Emnet har et krav om 70% tilstedeværelse for å kunne gå opp til eksamen.

Undervisnings- og læringsformer

Drama er i stor grad en kollektiv uttrykks- og arbeidsform. Derfor er det naturlig at mye av arbeidet på emnet foregår i grupper. Det vil bli arbeidet i grupper av ulik størrelse, og gruppearbeidene vil være av ulik varighet.

Sentrale arbeidsformer:
Praktisk skapende arbeid med dramatiske uttrykksformer og medier, både individuelt og i gruppe.

Teoriforelesninger, ekskursjoner, litteraturstudier, diskusjoner og fagdidaktisk refleksjon i seminartimer.

Studentenes kunstfaglige utviklingsprosjekter vil bli utviklet i tett samarbeid med barnehagene. Det vil også være naturlig å hente inn andre ressurspersoner som kan formidle hvordan slike utviklingsprosjekter kan gjennomføres i barnehagene.

Fakultet for kunstfag har samarbeidsprosjekter med både Kilden Teater og Konserthus og Sørlandets Kunstmuseum (SKMU) og praksisfeltet. Det vil være naturlige å samarbeide med disse og andre aktører for å konkretisere hvordan studentene/personalet kan samarbeide når de skal designe prosjekter som involverer både barn, ansatte og eventuelt kunstnere.

Emnet har et forventet arbeidsomfang på 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform, jf. Kvalitetssystemet kapittel 4.1. Evalueringen gjennomføres som en sluttevaluering.

Tilgang for privatister

Nei

Tilbys som enkeltemne

Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.

Eksamen

Praktisk visning i gruppe. Arbeidet strekker seg over tre dager og avsluttes med en framføring og etterfølgende refleksjon og samtale.

Karakteruttrykk: Individuell gradert karakter.

Se Canvas for nærmere informasjon om eksamen.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:46:53