Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet gir en grunnleggende praktisk og teoretisk innføring i hvordan teater og drama kan anvendes i skole og kulturskole.

Gjennom praktiske erfaringer med improvisasjon, anvendt teater, dramapedagogikk og teater utvikles den enkelte students kreative potensiale. Parallelt med at studentene arbeider med sitt eget skapende arbeid, vil det bli drøftet hvordan teaterets elementer, virkemidler og uttrykksformer også forekommer både i barns spontane dramatiske lek og ungdoms digitale hverdag.

Videre vil studentene få kunnskap om hvilke muligheter og utfordringer som er knyttet til teater som arbeidsform og fag i grunn- og videregående skole. Valgfaget Sal og scene i ungdomsskolen og programfagene innenfor musikk, dans og drama i videregående skole vil være sentrale i denne sammenhengen. Det samme gjelder DKS og andre kunst- og kulturaktører som tilbyr teaterforestillinger til skolen. Studentene vil få erfaring med å knytte teaterforestillinger til skolens læreplaner og med å utarbeide undervisningsopplegg som kan tilbys før eller etter teaterbesøk.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

  • ha kunnskap om drama- og teaterpedagogisk og didaktisk teori og metode
  • ha kunnskap om og erfaring med estetiske læreprosesser, elevaktive undervisningsformer og kreativitet
  • kunne utvide elevers teateropplevelser ved å planlegge og gjennomføre for- og etterarbeid til forestillinger
  • kunne anvende teater og drama som arbeidsform i skole og kulturskole
  • kunne planlegge og gjennomføre drama- og teateraktiviteter og andre kollektive skapende prosesser med ulike aldersgrupper

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Godkjent frammøte til obligatorisk undervisning.
  • 1-3 godkjente obligatoriske arbeidskrav.

Nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen består av praktisk arbeid og workshops, forelesninger, seminarer, gruppearbeid, kollokvier, øvinger og selvstudium. Undervisningen i emnet bygger på et samspill mellom analyse, praktisk arbeid og teoretisk refleksjon.

Deler av undervisningen er obligatorisk. Disse delene legges fram i Canvas ved semesterstart. Forventet arbeidsomfang for gjennomsnittsstudenten er 27 timer pr studiepoeng.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei

Tilbys som enkeltemne

Ja

Eksamen

Skriftlig individuell hjemmeeksamen over 5 dager.

Karakteruttrykk: Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
TEA104 – Bruke - teater 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:50:35