Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Datamaskiner og operativsystemer, grensesnitt, standard utstyr og programpakker, datakommunikasjon og datanettverk, strukturert problemanalyse, enkel programmering, lover og regler, personvern, enkelt prosjekt, læringsprosesser og akademisk skriving. 

Læringsutbytte

Etter å ha tatt dette emnet skal studenten:

- kunne anvende Office-pakken fornuftig i prosjekter.

- ha generell innsikt i datamaskiner, personvern, samt lover og regler knyttet til dette.

- kunne benytte enkle småprogrammer for å beskytte, rydde og bruke datamaskinen fornuftig.

- kunne gjennomføre enkle e-læringsprosjekter med problemanalyse og løsning, samt skrive rapport og fremføre for en forsamling.

- kjenne til egen læringsprosess.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesning, teoriøving og labøving. Øvingene foregår i datalaben på spesielt tilpassede maskiner. Avdelingsingeniør, studentassistent og/eller faglærere er til stede. Det gis opplæring i utvikling og bruk av fagrelatert programvare og maskinvare. Klassene deles i mindre grupper slik at alle studentene får tilgang til nødvendig utstyr og den hjelpen som trengs for å løse oppgavene. Enkelte av øvingene foregår som gruppearbeid. Studentene utvikler egne programmer og bygger maskinvare for å løse de gitte oppgavene.

Forventet arbeidsomfang for gjennomsnittsstudenten er 135 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilbys som enkeltemne

Ja, med forbehold om ledig plass/kapasitet.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Generell studiekompetanse.

Eksamen

Mappeoppgaver. Bestått/Ikke bestått. Antall oppgaver opplyses ved semesterstart i Canvas. Noen av mappeoppgavene er gruppearbeid, andre individuelle oppgaver.

Annen informasjon

Timeplanen som er lenket fra denne siden gjelder for studenter i første studieår på bachelorprogrammet i multimedieteknologi og -design. Studenter på årsstudiet teknologi for lærere i grunnutdanningen følger egen plan.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
DAT102 – Datateknikk og webpublisering 5
DAT0510 – Informasjons- og kommunikasjonsteknologi 5
DAT0511 – Informasjons- og kommunikasjonsteknologi 5
DH0510 – Informasjonsbehandling 5
DAT0512 – Datateknikk 5
DAT2006 – Dataverktøy 3
MM-901 – Web og nettkunnskap 3
ENE102 – Realfag for energi 1
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 7. juli 2024 02:47:48