Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

For å kunne begynne på masteroppgaven må vilkårene for å gå videre på 5. studieår være møtt. Det innebærer også bestått en større skriftlig oppgave i BV-304, ME-416 Vitenskapsteori og kvalitativ metode og ME-417 Vitenskapsteori og kvantitativ metode.

Innhold

Masteroppgaven er et selvstendig forskningsarbeid knyttet til en barnevernfaglig problemstilling. Oppgaven skal være profesjonsrettet og praksisorientert. Emnets innhold er for øvrig knyttet til studentenes selvvalgte problemstilling for masteroppgaven og til studentenes arbeid med denne. Gjennom arbeidet med masteroppgaven skal studentene ta i bruk den teoretiske, analytiske og metodiske kompetansen de har tilegnet seg gjennom studiet. Arbeidet utføres i samråd med en oppnevnt veileder, som må godkjenne problemstillingen. Studentene får tildelt veileder på grunnlag av en prosjektbeskrivelse.

Læringsutbytte

Kunnskap:

Etter fullført emne skal studenten

  • ha spesialisert innsikt i et avgrenset område innenfor barnevernfaglig arbeid

  • ha inngående kunnskap om forskning, vitenskapsteori, forskningsmetoder og etikk som er relevant for masteroppgaven

  • ha inngående kunnskap til hvordan et vitenskapelig arbeid planlegges og gjennomføres

  • ha avansert kunnskap om analyse av avgrensede empiriske fenomener ved hjelp av egnede vitenskapelige metoder

  • ha avansert kunnskap om hvordan en gjennomfører et avgrenset og selvstendig forskningsprosjekt innenfor en profesjonsfaglig ramme under veiledning og i tråd med forskningsetiske rammer

Ferdigheter:

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne utforme relevante problemstillinger for barnevernfaglig arbeid

  • kunne analysere og utforske problemstillinger, samt presentere resultater på en vitenskapelig måte

  • kunne analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i arbeidet med masteroppgaven

  • kunne redegjøre for metodiske, forskningsetiske og vitenskapsteoretiske problemstillinger og knytte disse til arbeidet med masteroppgaven

  • kunne bidra til forsknings- og utviklingsprosjekter i barnevernet

Generell kompetanse:

Etter fullført emne skal studenten

  • ha innsikt i metoder for kunnskapsutvikling og fornying innenfor barnevernet

  • på et avansert nivå kunne formidle og kommunisere faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen til ulike målgrupper

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Godkjenning og presentasjon av prosjektbeskrivelse i løpet av høstsemesteret

  • Deltakelse på obligatoriske fremleggseminar og veiledning

  • Godkjent og underskrevet veiledningskontrakt. Betingelsene i veiledningskontrakten må være oppfylt

  • Bestått alle øvrige emner som inngår i studieprogrammet før oppgaven blir levert til sensur

Undervisnings- og læringsformer

I forbindelse med masteroppgaven vil det bli gjennomført obligatoriske seminarer. Studentene har krav på veiledning og får oppnevnt veileder. Studentene vil ha jevnlige veiledningsmøter og disse vil være obligatoriske. Forholdet mellom student og veileder blir regulert i en veiledningskontrakt. Det er utarbeidet egne retningslinjer for masteroppgaven om omfang, innhold, gjennomføring, prosedyrer, veiledning, pensum, form, innlevering, vurdering, opphavsrett og offentlighetskrav m.m. Forventet arbeidsomfang er ca. 1080 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

Masteroppgaven kan skrives individuelt eller i par. Omfang 60-80 sider/21.000-28.000 ord og 75-95 sider/26.000-34.000 ord dersom oppgaven skrives i par. Det åpnes for dokumentasjons- og framstillingsformer som kombinerer ulike media (skrift, bilde, film, lyd). I slike tilfeller må form og omfang avtales med veileder.

Justerende muntlig eksamen. Endelig karakter settes etter avholdt muntlig eksamen. Gradert karakter, A-F.

Annen informasjon

Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:46:31