Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Det forutsettes at studenten har fullført de to første årene av barnevernstudiet, i tillegg til BV-300 og BV-304

Innhold

Emnet har kompetanse knyttet til beslutningsprosesser i vurdering av barns beste som et hovedperspektiv. Emnet fokuserer på forsvarlige beslutningsprosesser som integrerer rettslige rammer, ulike kunnskapsformer og etiske avveininger i forbindelse med avklaring av meldinger, gjennomføring av undersøkelser og igangsetting av tiltak.

Beslutninger og vurderinger settes inn i en utvidet velferdsramme, og emnet adresserer hvordan ulikhet, politiske føringer og skiftende tiltaksregimer påvirker beslutninger og samhandling.

Det legges vekt på skriftlige vurderinger, åpenhet og tilpasset kommunikasjon, samt digitaliseringens muligheter og begrensninger. Emnet fokuserer også på samarbeidsformer med barn, unge og familier. Kvalitet i tjenesten er et sentralt tema i emnet.

Læringsutbytte

Kunnskap:

Etter fullført emne skal studenten

  • ha avansert og spesifikk kunnskap som tilstreber gode og forsvarlige beslutninger i barnevernet på alle nivå

  • ha inngående kunnskap om risikovurderinger i barnevernet

  • ha avansert kunnskap om profesjonelt skjønn, deltakelse og involvering

  • ha inngående kunnskap om dilemmaer som oppstår for grasrotbyråkrater i møte med marginaliserte grupper

  • ha avansert kunnskap om velferdspolitikkens effekter for menneskers økonomiske og sosiale vilkår

  • ha avansert kunnskap om hvordan barndom som ideal og praksis preger beslutninger i barnevernsarbeid

  • ha inngående kunnskap om å iverksette, koordinere og evaluere tiltak i et tverrfaglig perspektiv

  • ha avansert kunnskap om betydningen av grunnleggende prinsipp som barnets beste og det biologiske prinsipp ved beslutningsprosesser i barnevernet

Ferdigheter:

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne analysere og dokumentere barnevernfaglige vurderinger

  • kunne gjennomføre risikovurderinger

  • kunne benytte profesjonelt skjønn i barnevernfaglige beslutninger, og reflektere over etiske og profesjonelle dilemma

  • kunne involvere barnet og foreldrene i beslutningsprosessene på en innsiktsfull måte

  • kunne identifisere og adressere hvordan kontekstuelle betingelser påvirker barnevernet og beslutninger som tas

  • kunne utforme, gjennomføre og evaluere tiltak på selvstendig grunnlag

Generell kompetanse:

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne analysere barnefaglige utfordringer og initiere etiske og juridisk forsvarlige beslutninger

  • kunne anvende et utvidet faglig perspektiv og gjennomføre verdimessige og etiske avveininger i arbeid med barn og deres familier

  • kunne presentere og formidle beslutninger både muntlig og skriftlig, herunder beherske barnevernets uttrykksformer

  • kunne formidle vurderinger og beslutninger til barnet, familien, samarbeidsinstanser og allmennheten

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent arbeidskrav. Nærmere informasjon gis i Canvas. Det er krav om minimum 80 % oppmøte til seminarer. Deltagelse i mentorgrupper, nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart (gjelder for studenter på master i barnevern).

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, seminar og gruppearbeid. Forventet arbeidsomfang er omtrent 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

To dagers individuell hjemmeeksamen. Gradert karakter, A-F.

Annen informasjon

Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:46:30