BV-302 Å samtale med barn
- Studiepoeng:
- 5
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for samfunnsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Inge Håvard Bergdal
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
Første studieår av barnevernstudiet, BV-201 Grunnlagstenkning og etikk i barnevernet og BV-202 Praksis i miljøterapeutisk barnevern
Innhold
Emnet presenterer ulike tilnærminger innrettet for å få til gode samtaler med barn i barnevernfaglig arbeid. Det legges til grunn en dialogbasert tilnærming. Betydningen av strukturelle premisser og fysiske rammebetingelser for etablering av gode samtalearenaer understrekes. Betydningen av tilrettelegging for å høre barns stemme og hva den innebærer for barnevernets arbeid er et gjennomgående perspektiv i emnet.
Læringsutbytte
Kunnskap:
Etter fullført emne skal studenten
-
ha bred kunnskap om betydningen av å forstå barn og unge samt forstå barns persepsjon/oppfatning av seg selv i barnevernet
-
ha kunnskap om kommunikasjon og dialogbaserte prinsipper i samtaler med barn
Ferdigheter:
Etter fullført emne skal studenten
-
kunne anvende kunnskap om kommunikasjon med barn
-
kunne identifisere eget kommunikasjonsmønster og følelser og reflektere over hvordan dette påvirker samtaleforløpet
-
kunne reflektere, vurdere og dokumentere informasjon fra barnet
Generell kompetanse:
Etter fullført emne skal studenten
-
kunne planlegge og gjennomføre en samtale med barn og unge og fortolke en samtale med barn ut ifra hva som er barns beste
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent arbeidskrav. Nærmere informasjon om arbeidskravet gis i Canvas. Minimum 80 % deltakelse på undervisning og øvinger. Deltagelse i mentorgrupper, nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er en kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid og praktiske oppgaver som rollespill med veiledning i gruppe. Forventet arbeidsomfang er omtrent 135 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilgang for privatister
Nei
Eksamen
Eksamen er en individuell semesteroppgave. Nærmere informasjon gis i Canvas. Gradert karakter, A-F.
Annen informasjon
Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.