Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Første studieår av barnevernstudiet, i tillegg til BV-201 og BV-202

Innhold

Emnet gir studentene innsikt i hvordan digitalisering påvirker barn og unges liv, og hvordan digitalisering kan bidra til utenforskap, men også inkludering og deltakelse. Det gir oversikt over hvordan digitale verktøy benyttes i barnevernet og hvordan dette påvirker tjenestene, blant annet i form av styring på ulike nivå. Emnet gir kjennskap til hvilke forventninger sentrale myndigheter har knyttet til digital innovasjon i sektoren. Etiske utfordringer knyttet til digitalisering, herunder verdier, personvern og brukerorientering, vil bli belyst. Forsvarlig lagring, deling og håndtering av persondata og datasikkerhet vil være sentrale tema, likeledes kommunikasjon, digital samhandling og informasjonsinnhenting. Emnet vil også omhandle sårbarhetshensyn på ulike nivå.

Læringsutbytte

Kunnskap:

Etter fullført emne skal studenten

  • ha kjennskap til sentrale styringsdokument for digital innovasjon og utvikling av barnevernsfeltet

  • ha kunnskap om digitalisering i barnevernet, herunder digital kommunikasjon, informasjon og sikkerhet

  • ha kunnskap om etiske dimensjoner ved digitaliseringens potensialer og utfordringer med vekt på kommunikasjon, relasjon og samhandling

  • ha kunnskap om hvordan digitalisering påvirker barn og unges hverdagsliv, herunder spillavhengighet og tilnærminger som fremmer inkludering og samhandling

Ferdigheter:

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne analysere utviklingstrekk og etiske utfordringer knyttet til digitalisering i barnevernet

  • kunne anvende kunnskap om digital kommunikasjon i tråd med profesjonsfaglig kunnskap og etiske prinsipper

  • kunne reflektere kritisk over forholdet mellom digital kompetanse, digital tilhørighet- og utenforskap, og utfordringer knyttet til spillavhengighet

Generell kompetanse:

Etter fullført emne skal studenten

  • ha innsikt i hvordan digitalisering påvirker barn og unges liv

  • ha innsikt i betydningen av digital kommunikasjon og innovasjon i barnevernsfaglig arbeid, og kan knytte etiske refleksjoner til digitalisering i barnevernsfeltet

Vilkår for å gå opp til eksamen

Arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Nærmere informasjon om oppgavene gis i Canvas ved semesterstart. Deltagelse i mentorgrupper, nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er en kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid og ulike seminarer. Forventet arbeidsomfang er omtrent 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Eksamen består av 2 dagers individuell hjemmeeksamen. Gradert karakter, A-F.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:46:29