BV-301 Digitalisering, kommunikasjon og etikk
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for samfunnsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Heidi Esma Dahl Bønnhoff
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
Første studieår av barnevernstudiet, i tillegg til BV-201 og BV-202
Innhold
Emnet gir studentene innsikt i hvordan digitalisering påvirker barn og unges liv, og hvordan digitalisering kan bidra til utenforskap, men også inkludering og deltakelse. Det gir oversikt over hvordan digitale verktøy benyttes i barnevernet og hvordan dette påvirker tjenestene, blant annet i form av styring på ulike nivå. Emnet gir kjennskap til hvilke forventninger sentrale myndigheter har knyttet til digital innovasjon i sektoren. Etiske utfordringer knyttet til digitalisering, herunder verdier, personvern og brukerorientering, vil bli belyst. Forsvarlig lagring, deling og håndtering av persondata og datasikkerhet vil være sentrale tema, likeledes kommunikasjon, digital samhandling og informasjonsinnhenting. Emnet vil også omhandle sårbarhetshensyn på ulike nivå.
Læringsutbytte
Kunnskap:
Etter fullført emne skal studenten
-
ha kjennskap til sentrale styringsdokument for digital innovasjon og utvikling av barnevernsfeltet
-
ha kunnskap om digitalisering i barnevernet, herunder digital kommunikasjon, informasjon og sikkerhet
-
ha kunnskap om etiske dimensjoner ved digitaliseringens potensialer og utfordringer med vekt på kommunikasjon, relasjon og samhandling
-
ha kunnskap om hvordan digitalisering påvirker barn og unges hverdagsliv, herunder spillavhengighet og tilnærminger som fremmer inkludering og samhandling
Ferdigheter:
Etter fullført emne skal studenten
-
kunne analysere utviklingstrekk og etiske utfordringer knyttet til digitalisering i barnevernet
-
kunne anvende kunnskap om digital kommunikasjon i tråd med profesjonsfaglig kunnskap og etiske prinsipper
-
kunne reflektere kritisk over forholdet mellom digital kompetanse, digital tilhørighet- og utenforskap, og utfordringer knyttet til spillavhengighet
Generell kompetanse:
Etter fullført emne skal studenten
-
ha innsikt i hvordan digitalisering påvirker barn og unges liv
-
ha innsikt i betydningen av digital kommunikasjon og innovasjon i barnevernsfaglig arbeid, og kan knytte etiske refleksjoner til digitalisering i barnevernsfeltet
Vilkår for å gå opp til eksamen
Arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Nærmere informasjon om oppgavene gis i Canvas ved semesterstart. Deltagelse i mentorgrupper, nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er en kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid og ulike seminarer. Forventet arbeidsomfang er omtrent 270 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Eksamen består av 2 dagers individuell hjemmeeksamen. Gradert karakter, A-F.