Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

BV-100 Innføring i barnevern

Anbefalte forkunnskaper

PS-101 Psykologiske emner og PS-103 Barns utvikling

Innhold

I dette emnet skal studentene delta i praktisk miljøterapeutisk arbeid. Studentene skal følge erfarne miljøterapeuter i deres virksomhet og lære hvordan en på en systematisk måte kan bruke miljøterapeutiske tiltak til endringsarbeid. Emnet skal gi studentene kunnskap om hvordan miljøterapeuten kan ta i bruk kunnskap fra ulike faglige ståsted og hjelpe/bistå barn og unge og deres familier. Trening i kommunikasjon er en sentral del av dette emnet, sammen med bruk av aktiviteter for å fremme opplevelse av mestring. Studentene skal arbeide med å øke egen innsikt i og refleksjon over eget/tjenestens/institusjonens faglige ståsted.

Læringsutbytte

Kunnskap:

Etter fullført emne skal studenten

  • ha bred kunnskap om miljøterapeutiske arbeidsmåter, faglige og verdimessige grunnlag i ulike kontekster

  • ha grunnleggende kunnskap om aktiviteters betydning for mestring og sosial deltakelse

  • ha bred kunnskap om relasjonsetablering og relasjonens betydning i endringsarbeid

  • ha kunnskap om ulike tilnærminger til refleksjon

Ferdigheter:

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne vise omsorg og innlevelse

  • kunne anvende aktiviteter for å fremme læring, inkludering og mestring

  • kunne reflektere over utøvelse, muligheter og begrensninger ved systemet de arbeider innenfor

  • kunne etablere trygge relasjoner og kommunisere i motstand og konflikt

  • kunne identifisere faglige, verdimessige og etiske utfordringer i miljøterapeutisk arbeid med barn og unge

Generell kompetanse:

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne planlegge og gjennomføre varierte miljøterapeutiske tiltak over tid, alene og som deltaker i et team i tråd med etiske krav og retningslinjer

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent arbeidskrav. Nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart. Det er krav om minimum 80 % frammøte til praksis. Deltagelse i mentorgrupper, nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Studenten skal ha praksisstudier i en miljøterapeutisk virksomhet. Studenten skal i den grad det er mulig ha en veileder på praksisstedet. Det skal holdes seminar for studentene på universitetet hvor pensum drøftes, reflekteres og bearbeides. Forventet arbeidsomfang er omtrent 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

Praksisstudier vurderes til bestått/ikke bestått.

Annen informasjon

Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:46:28