Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

BV-100 Innføring i barnevern

Anbefalte forkunnskaper

PS-101 Psykologiske emner og PS-103 Barns utvikling

Innhold

Emnet adresserer hvordan en ved hjelp av muligheter i barnets miljø kan iverksette mestrings- og endringsprosesser til barns beste. Barns medvirkning og involvering er en sentral del av emnet. Emnet vektlegger tilrettelegging for fysisk, psykisk, sosial og personlig vekst samt styrking av barn og unges egenomsorg. Emnet retter seg mot utsatte barn og unges hverdagsliv i ulike omsorgs-/behandlingstiltak. Videre mot forebyggende tiltak i barnets dagligdagse omgivelser, som for eksempel i skole og hjemmemiljø.  Det legges vekt på rettigheter og rammeverk med sikte på å forstå handlingsrommet for endring ved hjelp av miljøterapi, samt institusjonsarbeidets muligheter og begrensninger. Emnet presenterer og gjennomgår ulike miljøterapeutiske retninger. Studenten skal også ha kjennskap til tegn og symptomer hos barn som har vært utsatt for vold og overgrep.

Læringsutbytte

Kunnskap:

Etter fullført emne skal studenten

  • ha bred kunnskap om ulike pedagogiske metoder og tiltak innenfor miljøterapeutisk arbeid i ulike virksomheter, f.eks. barneverninstitusjoner, hjemmebaserte tjenester, skole og forebyggende arbeid

  • ha kunnskap om tilrettelegging for gode mestringsopplevelser gjennom aktiviteter

  • ha kjennskap til tegn og symptomer hos barn og unge som har vært utsatt for vold og overgrep, samt ha kjennskap til mulige årsaksforhold, uttrykk og konsekvenser

  • ha bred kunnskap om kommunikasjon og om relasjonens betydning i møte med barn utsatt for vold og overgrep

  • ha kunnskap om virkning og skadevirkning av ulike rusmidler

Ferdigheter:

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne anvende et bredt og flerfaglig kunnskapsgrunnlag i miljøterapeutisk arbeid med barn, unge og familier

  • kunne kommunisere med barn og unge og legge til rette for medvirkning og involvering

  • kunne bygge opp trygge relasjoner og kommunisere på en måte som fremmer involvering og medvirkning

  • kunne møte barn og unge utsatt for vold og overgrep med empati og en tverretatlig tilnærming

  • kunne identifisere tegn og symptomer på rusbruk og avhengighet

Generell kompetanse:

Etter fullført emne skal studenten

  • ha innsikt i kommunikasjon og relasjonens betydning i møte med barn og unge i utsatte livssituasjoner

  • ha kjennskap til tilnærminger til barn og unge utsatte for vold og overgrep

Vilkår for å gå opp til eksamen

Flere delarbeidskrav må bestås. Nærmere opplysninger vil bli gitt i Canvas ved semesterstart. Det er krav om minimum 80 % deltakelse i ferdighetstrening og seminar. Deltagelse i mentorgrupper, nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet inneholder undervisning, seminar, gruppearbeid, mentorgrupper og ferdighetstrening. Forventet arbeidsomfang er omtrent 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

Individuell semesteroppgave. Nærmere informasjon gis på Canvas. Gradert karakter, A-F.

Annen informasjon

Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:46:28