BV-100 Innføring i barnevern
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for samfunnsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Reidun Ims
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Emnet vil gi en innføring i barnevern. Barnet som aktør er en sentral del av emnet. Målet er å legge grunnlag for en kritisk forståelse av barnevernets intensjon og funksjon i dagens samfunn.
Kritisk refleksjon over barnevernet som institusjon vektlegges. Emnet vil omhandle barnevernets historie, verdigrunnlag og arbeidsmåter og hvordan dette påvirker barnevernet. Emnet vektlegger hvordan føringer i sentrale styringsdokumenter og internasjonale konvensjoner preger barnevernets beslutningsgrunnlag og resultater. Det legges vekt på forskrifter, kvalitetskrav og rammeverk for å forstå barnevernets arbeidsmåte. Emnet retter seg både mot det å forstå etniske og multikulturelle utfordringer i barnevernet samt det å identifisere kilder til kunnskapsbasert praksis. Studenten skal også ha innsikt i temaer rundt tiltak i barnevernet, samt kommunikasjon og relasjon.
Læringsutbytte
Kunnskap:
Etter fullført emne skal studenten
-
ha kjennskap til kilder til kunnskapsbasert praksis i barnevernet, og barns rett til deltakelse i avgjørelser som vedgår dem selv
-
ha innsikt i barnevernets røtter og konfliktlinjer og hvordan dette påvirker barnevernet i dag
-
ha kjennskap til barndommens sosiologi
-
kjenne til nasjonale og internasjonale konvensjoner og sentrale statlige føringer for organisering av barnevernet
-
ha kunnskap om sammenhengen mellom målgruppe, hensikt, tiltak og resultat
-
ha kunnskap om utfordringer særlig relevant for urfolk og etniske minoriteter herunder det samiske folket
Ferdigheter:
Etter fullført emne skal studenten
-
kunne analysere og reflektere kritisk over retningslinjer, prinsipp og ulike inngrep i barnevernet
-
kunne identifisere og analysere sentrale problemstillinger knyttet til realisering av barn sine rettigheter i en barnevernssammenheng
-
kunne identifisere, kommunisere, samt reflektere kritisk rundt utfordringer knyttet til barnet som aktør i eget liv
-
kunne reflektere over egen væremåte i møte med andre
Generell kompetanse:
Etter fullført emne skal studenten
-
kunne anvende kunnskapsdatabaser og oppdatert forskning som er relevant for barnevernet
-
kunne reflektere kritisk over dilemmaer som kan oppstå som følge av barnevernets sammensatte mandat og verdigrunnlag
-
kunne reflektere kritisk over iverksetting av tiltak i barnevernsammenheng og å vurdere virkningen av dem
-
kunne reflektere kritisk over urfolk, etniske minoriteter og multikulturelles utfordringer
Vilkår for å gå opp til eksamen
Arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Nærmere informasjon om arbeidskrav gis i Canvas ved semesterstart. Praksis må være godkjent. Det er krav om minimum 80 % obligatorisk oppmøte til undervisningen, samt 80 % frammøte til praksis.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er en kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid og obligatoriske seminarer. I emnet inngår en obligatorisk introduksjonspraksis. Forventet arbeidsomfang er omtrent 270 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilgang for privatister
Nei.
Eksamen
Eksamen består av 5 timers individuell skriftlig skoleeksamen. Gradert karakter, A-F.
Annen informasjon
Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.