Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet vil gi en innføring i barnevern. Barnet som aktør er en sentral del av emnet. Målet er å legge grunnlag for en kritisk forståelse av barnevernets intensjon og funksjon i dagens samfunn.

Kritisk refleksjon over barnevernet som institusjon vektlegges. Emnet vil omhandle barnevernets historie, verdigrunnlag og arbeidsmåter og hvordan dette påvirker barnevernet. Emnet vektlegger hvordan føringer i sentrale styringsdokumenter og internasjonale konvensjoner preger barnevernets beslutningsgrunnlag og resultater. Det legges vekt på forskrifter, kvalitetskrav og rammeverk for å forstå barnevernets arbeidsmåte. Emnet retter seg både mot det å forstå etniske og multikulturelle utfordringer i barnevernet samt det å identifisere kilder til kunnskapsbasert praksis. Studenten skal også ha innsikt i temaer rundt tiltak i barnevernet, samt kommunikasjon og relasjon.

Læringsutbytte

Kunnskap:

Etter fullført emne skal studenten

  • ha kjennskap til kilder til kunnskapsbasert praksis i barnevernet, og barns rett til deltakelse i avgjørelser som vedgår dem selv

  • ha innsikt i barnevernets røtter og konfliktlinjer og hvordan dette påvirker barnevernet i dag

  • ha kjennskap til barndommens sosiologi

  • kjenne til nasjonale og internasjonale konvensjoner og sentrale statlige føringer for organisering av barnevernet

  • ha kunnskap om sammenhengen mellom målgruppe, hensikt, tiltak og resultat

  • ha kunnskap om utfordringer særlig relevant for urfolk og etniske minoriteter herunder det samiske folket

 

Ferdigheter:

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne analysere og reflektere kritisk over retningslinjer, prinsipp og ulike inngrep i barnevernet

  • kunne identifisere og analysere sentrale problemstillinger knyttet til realisering av barn sine rettigheter i en barnevernssammenheng

  • kunne identifisere, kommunisere, samt reflektere kritisk rundt utfordringer knyttet til barnet som aktør i eget liv

  • kunne reflektere over egen væremåte i møte med andre

 

Generell kompetanse:

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne anvende kunnskapsdatabaser og oppdatert forskning som er relevant for barnevernet

  • kunne reflektere kritisk over dilemmaer som kan oppstå som følge av barnevernets sammensatte mandat og verdigrunnlag

  • kunne reflektere kritisk over iverksetting av tiltak i barnevernsammenheng og å vurdere virkningen av dem

  • kunne reflektere kritisk over urfolk, etniske minoriteter og multikulturelles utfordringer

 

Vilkår for å gå opp til eksamen

Arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Nærmere informasjon om arbeidskrav gis i Canvas ved semesterstart. Praksis må være godkjent. Det er krav om minimum 80 % obligatorisk oppmøte til undervisningen, samt 80 % frammøte til praksis.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er en kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid og obligatoriske seminarer. I emnet inngår en obligatorisk introduksjonspraksis. Forventet arbeidsomfang er omtrent 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei.

Eksamen

Eksamen består av 5 timers individuell skriftlig skoleeksamen. Gradert karakter, A-F.

Annen informasjon

Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:46:27