Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk/Engelsk

Anbefalte forkunnskaper

Det forutsettes fullført bachelorgrad. I tillegg må 60 studiepoeng på masternivå, inklusive ME-423 Research Methods, være bestått for å få tildelt veileder for masteroppgaven.

Innhold

I sitt siste semester skriver studentene en masteroppgave på 30 studiepoeng. Tema for oppgaven kan være formulert av studenten selv, av forslagstillere i næringslivet eller av ansatte ved Handelshøyskolen. Studenten må imidlertid selv ha formulert den endelige problemstillingen i samråd med veileder. Det legges vekt på en eksplisitt kobling av teori og metode, og oppgaven skal omfatte en analytisk tilnærming og ofte en empirisk undersøkelse av aspekter ved problemstillingen. Studenten skal forholde seg til retningslinjer for god forskning og rapportskriving. Det er utarbeidet egne retningslinjer for masteroppgaven. Disse er tilgjengelige på UiAs læringsplattform (Canvas).

Læringsutbytte

Etter å ha fullført masteroppgaven skal studenten:

  • ha spesialisert kunnskap innenfor fagområdet for masteroppgaven
  • kunne vurdere og anvende forskning utført av andre
  • kunne anvende relevant teori og metode i studiet av en faglig problemstilling, og arbeide selvstendig med data, analyse og problemløsning basert på dette
  • kunne gjennomføre et vitenskapelig arbeid
  • kunne presentere et større arbeid i en utforming som er i overensstemmelse med vanlig akademisk standard og gjeldende forskningsetiske normer

Vilkår for å gå opp til eksamen

To obligatoriske veiledninger og godkjent muntlig presentasjon.

Undervisnings- og læringsformer

Oppgaven skrives normalt i grupper på to studenter. Studenter som ønsker å skrive sin masteroppgave individuelt må søke om å få innvilget dette. Studentene skal ha veiledning som spesifisert i egen veiledningskontrakt. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 810 timer.

Ved oppstart av siste semester, og som del av veiledningsprosessen, gjennomføres et masteroppgaveseminar med fokus på forskningsprosessen og hvordan man kommuniserer funn og resultater til ulike målgrupper.

Studenter som leverer sin masteroppgave i høstsemesteret vil ikke få tilbud om masteroppgaveseminar, da dette kun tilbys i vårsemesteret. Det er mulig å levere masteroppgaven i både vår- og høstsemesteret. Sensurfrist for masteroppgaven er 6 uker.

Tilgang for privatister

Nei.

Eksamen

Masteroppgaven som teller 100%. Bokstavkarakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:46:02