Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

  • VER110-G Fagets utvikling og ideologi

  • VER111-G Funksjonshemming og miljøterapeutisk arbeid

  • VER112-G Praksis; Funksjonsnedsettelser, miljøterapeutisk arbeid, mestrings- og velferdsteknologi

  • VER113-G Helsefag

  • VER211-G Pleie- og omsorgspraksis

  • VER215-G Samfunnsfag

  • VER213-G Mestringsbetingelser, helse og funksjonsvansker

  • VER214-G Miljøbehandling og atferdslæring

Innhold

Sentrale temaer i emnet er:

  • miljøterapeutisk arbeid
  • etisk refleksjon
  • kartlegging
  • planlegging
  • målformulering
  • evalueringsmetoder
  • habilitering
  • opplæring
  • nettverksarbeid
  • tverrfaglig samarbeid
  • makt, tvang, stigma, tillit, verdighet og livskvalitet
  • samtykkekompetanse og selvbestemmelse
  • tilrettelegging, inkludering og deltakelse
  • tjenesteinnovasjon

Læringsutbytte

Kunnskap

  • har bred kunnskap om kommunikasjon, samhandling og samarbeid

  • har bred kunnskap om problemløsning på individ-, gruppe- og systemnivå gjennom observasjon, utredning, utforsking av verdier, ønsker og livsbetingelser, målutforming, tiltaksutforming og evaluering

  • har bred kunnskap om miljøarbeid og miljøterapi som grunnlag for vernepleierens miljøterapeutiske arbeid

  • har kunnskap om mestring og tilrettelegging for autonomi, selvhjelp og selvregulering

  • har kunnskap om begrepene utvikling og endring, og hvordan skillet mellom dem har betydning for vernepleiefaglig arbeid

Ferdigheter

  • kan anvende faglig kunnskap for å kritisk diskutere egen arbeidsprosess og ulike modeller i vernepleiefaglig arbeid

  • kan anvende faglig kunnskap for å initiere og bidra til tverrfaglig, tverrprofesjonell samhandling

  • kan anvende kunnskap om sentrale etiske teorier i vernepleiefaglig arbeid

  • kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning

  • kan anvende faglig kunnskap for å analysere og vurdere oppgaver og problemstillinger som aktualiserer miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering

  • kan kommunisere med personer som har ulike funksjonsvansker

  • kan anvende faglig kunnskap i utøvelse av beslutningsstøtte

  • kan anvende relevante metoder i kartleggings- og utredningsarbeid for å identifisere brukeres mål og behov som grunnlag for tiltak

  • kan anvende faglig kunnskap for å vurdere situasjoner dersom de oppstår, som kan utvikle seg som truende for pasienter og ansatte og iverksette tiltak for å forebygge slike hendelser

  • kan anvende vernepleierens arbeidsmodell for å identifisere og iverksette nødvendige tiltak, og/eller behandling ved sosiale problemer eller henvise videre ved behov

  • kan anvende faglig kunnskap for å fremme inkludering, likestilling og deltakelse

  • kan anvende oppdatert kunnskap om helse- og velferdssystemet, lover, regelverk og veiledere i sin tjenesteutøvelse

  • kan anvende faglig kunnskap, relevante resultater fra forskings- og utviklingsarbeider og vitenskapelige metoder i miljøterapeutisk arbeid

Generell kompetanse

  • har innsikt i relevante faglig etiske og juridiske problemstillinger i vernepleierens yrkesutøvelse og kan identifisere, reflektere over og håndtere disse i tjenesteutøvelsen gjennom faglig skjønn

  • kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere tiltak og tjenesteutforming med utgangspunkt i brukeres mål og behov, selvstendig og i samarbeid med brukere og andre, i tråd med faglige føringer, etiske krav og retningslinjer

  • kan formidle sentralt fagstoff om miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering skriftlig og muntlig

  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre om problemstillinger som oppstår i gjennomføring av forsvarlig praksis og forebygging av tvang

  • kan utveksle synspunkter om nytenkning og tjenesteinnovasjon

  • har kunnskap om digital sikkerhet og kan anvende digital kompetanse i utvikling av gode tjenester

  • har innsikt i kvalitetsarbeid, kan vurdere risiko for uønskede hendelser og kjenner til metoder for å følge opp dette systematisk gjennom kvalitets-, varslings-, og avvikshåndteringssystemer.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisnings- og læringsformer omfatter direkte og indirekte praktiske studier. Direkte praktiske studier er arbeidsoppgaver knyttet til pasient, bruker, klient og krever 90% frammøte. Indirekte praktiske studier er arbeid med praksisoppgave og veiledet praksis. For nærmere beskrivelse henvises til emneheftet på Canvas.

Forventet arbeidsomfang i hele emnet er 540 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Eksamen er 12 uker veiledet praksis. Det er krav om 90 prosent tilstedeværelse i praksis.

Følgende må være godkjent for at praksis skal vurderes til bestått karakter:

  • Individuell praksisoppgave

  • Arbeidskrav

  • Deltakelse i obligatorisk veiledning

  • Deltakelse i obligatorisk undervisning

Vurderingsuttrykk: Bestått/ikke bestått

Se emneheftet for nærmere beskrivelse.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:46:01