Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Innhold

Kliniske studier 1. Semester (Introduksjonspraksis)

  • Informasjon om aktuelle pasientkategorier i avdelingen

  • Informasjon om avdelingen ift døgnrytmeplan, romfordeling, utstyrslager, gjennomgang av obligatorisk utstyr på rommet, overvåkingsutstyr etc.

  • Informasjon om rutiner ved akuttsituasjoner

  • Informasjon om brannberedskap og rømningsveier

  • Informasjon om ulike samarbeidspartnere

  • Innføring i og utførelse av barnesykepleie til aktuelle pasientgrupper i samarbeid med praksisveileder/spesialsykepleier

  • Simulering - enkelte ferdighetsøvelser

Kliniske studier 2. semester

  • Oppfølging av innhold fra introduksjonspraksis 1. semester

  • Innføring i og utførelse av barnesykepleie til aktuelle pasientgrupper i samarbeid med praksisveileder

  • Den akutt og/eller kritisk syke pasienten og pårørende

  • Stress- og krisesituasjoner, ulike former for mestring

  • Klinisk observasjoner og vurderinger

  • Dokumentasjon

  • Administrering av eget arbeid

Læringsutbytte

Studenten:

Kunnskaper

  • har inngående kunnskaper om og kunne vise forståelse for barnesykepleiers arbeidsoppgaver, rolle, funksjon og ansvar - spesielt sett i forhold til familiesentrert omsorg

  • kan anvende kunnskap for å kjenne igjen ulike former for stress og mestringsmekanismer og ivareta den akutt og/eller kritisk syke pasienten og pårørende ift dette

  • har kunnskaper om og kunne forsvarlig anvende ulike dokumentasjonsformer, kurveføring, medikamentadministrasjon og rapportere den utførte sykepleie i samarbeid med praksisveileder

  • har kunnskap om det mest vanlige tekniske utstyr som anvendes i avdelingen

  • har kunnskap om smitteforebygging og kunne anvende hygieniske prinsipper

Ferdigheter

  • kan gjennomføre flere deloppgaver selvstendig og ta ansvar for å observere respirasjon og sirkulasjon, vurdere, sette i gang og evaluere tiltak hos stabile pasienter

  • kan anvende kunnskap i forhold til observasjon, vurdering, planlegging, tiltak og evaluering overfor den akutt kritisk syke pasienten og utføre helhetlig barnesykepleie i samhandling med praksisveileder

  • kan planlegge og administrere eget arbeid

  • kan gjennomføre ulike medisinske forordninger og tekniske prosedyrer samtidig som en har oppmerksomheten rettet mot pasient og pårørendes generelle behov, opplevelser og reaksjoner på sykdom og behandling i et høyteknologisk miljø i samhandling med praksisveileder

Generell kompetanse

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å være bevisst eget kompetansenivå og ikke gå utover dette, og kunne reflektere over egen yrkesutøvelse

  • kan analysere og reflektere over etiske dilemmaer i møte med pasientgruppen sammen med veileder

  • kan bidra i faglige diskusjoner i avdelingen

Undervisnings- og læringsformer

All praksis skal være veiledet. Studenten skal motta informasjon, omvisning og veiledning i avdeling og sykehus ift læringsutbytte og innhold, og utføre barnesykepleie sammen med barnesykepleiere/praksisveiledere i de ulike barneavdelinger. Fokus bestemmes av praksisstedets spesialiteter og egenart. Studenten skal videre skrive egen målsetting, utarbeide egen turnus og delta på praksisteoriundervisning.

Praksisveileder har ansvar for kontinuerlig veiledning i forhold til praksisstedets spesialiteter og egenart. Lærer har i samarbeid med praksisveileder ansvar for veiledning og vurdering av studenten.

Refleksjonsgrupper er satt sammen av studenter, praksisveiledere og lærer.

Praksisstudiene er obligatoriske (krever 90 % tilstedeværelse). Deltakelse i refleksjonsgruppene og praksisteoridager regnes for å være en del av praktiske studier og er også obligatorisk.

Utfyllende informasjon finnes i emneheftet som gjøres tilgjengelig for studentene via læringsplattformen.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

De kliniske studiene vurderes til Bestått/Ikke bestått.

For at de kliniske studiene skal vurderes til Bestått, må studenten ha oppfylt kravet om tilstedeværelse, dvs 90 % fremmøte.

Studenten må ha fått godkjent følgende arbeidskrav:

  • Innlevert to refleksjonsnotat

  • Deltatt i to refleksjonsgrupper

  • Deltatt på praksisteoridager

  • Godkjent introduksjonspraksis

De kliniske studiene vurderes ved halvtids- og heltidsvurdering, se egne vurderingsskjema.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:45:36