Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Innhold

Kliniske studier 1. semester (Introduksjonspraksis)

  • Informasjon om aktuelle pasientkategorier i avdelingen

  • Informasjon om avdelingen ift døgnrytmeplan, romfordeling, utstyrslager, gjennomgang av obligatorisk utstyr på rommet, overvåkingsutstyr etc.

  • Informasjon om rutiner ved akuttsituasjoner

  • Informasjon om brannberedskap og rømningsveier

  • Informasjon om ulike samarbeidspartnere

  • Innføring i og utførelse av intensivsykepleie til aktuelle pasientgrupper i samarbeid med praksisveileder Systematisk observasjon og vurdering, ABCDE?

  • Simulering - ulike ferdighetstreninger og systematisk observasjon og vurdering, ABCDE

  • Obligatorisk oppgave/passeringskrav ¿

  • Tilstede i simulering + kliniske studier 90 %

Kliniske studier 2. semester

  • Oppfølging av innhold fra 1. semester

  • Innføring i og utførelse av intensivsykepleie til aktuelle pasientgrupper i samarbeid med praksisveileder

  • Den akutt og/eller kritisk syke pasienten og pårørende

  • Stress- og krisesituasjoner, ulike former for mestring

  • Klinisk observasjons- og vurderingsevne

  • Dokumentasjon

Administrering av eget arbeid

Læringsutbytte

Studenten

Kunnskaper

  • har avansert kunnskap om intensivsykepleiers arbeidsoppgaver, rolle, funksjon og ansvar

  • kan anvende avansert kunnskap om hvordan ulike former for stress og mestringsmekanismer påvirker den akutt og/eller kritisk syke pasient og pårørende

  • kan anvende avansert kunnskap om systematisk observasjon, vurdering, planlegging, tiltak og evaluering overfor den akutt kritisk syke pasient

  • har avansert kunnskap om kurveføring, ulike skriftlige dokumentasjonsformer og muntlig rapport i vaktskifter

  • har inngående kunnskap om medikamenter og medikamentadministrasjon i intensivavdelingen

  • har avansert kunnskap om det mest vanlige medisinsk tekniske utstyr som anvendes i avdelingen

  • har avansert kunnskap om smitteforebygging og hygieniske prinsipper

  • kan anvende kunnskap om teamkommunikasjon

 

Ferdigheter

  • kan selvstendig kjenne igjen ulike former for stress og mestringsmekanismer og ut fra dette ivareta pasienter og pårørende i et høyteknologisk miljø

  • kan analysere og vurdere observasjoner hos den kritisk syke pasient, og anvende observasjonene til å strukturere og formulere faglige resonnementer, og arbeide med problemløsning i samhandling med praksisveileder

  • kan selvstendig beherske observasjon av respirasjon og sirkulasjon, vurdere og sette i gang tiltak hos stabile pasienter

  • kan utføre kurveføring, skriftlig dokumentasjon og gi muntlig rapport i vaktskifter i samhandling med praksisveileder

  • kan selvstendig beherske administrasjon, og anvende kunnskap om virkning og bivirkning av forordnede medikamenter

  • kan anvende kunnskap om monitorer og det mest vanlige medisinsk tekniske utstyret i avdelingen

  • kan planlegge, gjøre rede for og administrere eget arbeid

  • kan beherske hygieniske prinsipper i avdelingen

  • kan samhandle og kommunisere i team

  • kan reflektere over etiske dilemmaer i møte med pasientgruppen sammen med veileder

Generell kompetanse

  • kan redegjøre og vise forståelse for intensivsykepleiers arbeidsoppgaver, rolle, funksjon og ansvar

  • kan formidle, være bevisst på og ikke gå ut over eget kompetansenivå

  • kan opptre respektfullt overfor pasienter, pårørende og kolleger

  • kan reflektere over etiske dilemmaer i møte med pasientgruppen sammen med veileder

  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner med fagpersoner i avdelingen

Undervisnings- og læringsformer

All praksis skal være veiledet. Studenten skal motta informasjon og få omvisning i avdeling og sykehus. Videre skal studenten utføre intensivsykepleie sammen med intensivsykepleiere/praksisveiledere i de ulike intensivavdelinger ift emnets læringsutbytte og innhold. Fokus bestemmes av praksisstedets spesialiteter og egenart. Studenten skal skrive egen målsetting, utarbeide turnus og delta på praksisteoriundervisning.

Praksisveileder har ansvar for kontinuerlig veiledning i forhold til praksisstedets spesialiteter og egenart. Lærer har i samarbeid med praksisveileder ansvar for veiledning og vurdering av studenten. Den veiledede praksisen planlegges og vurderes i ulike formelle samtaler.

Refleksjonsgrupper er satt sammen av studenter og lærer.

Praksisstudiene er obligatoriske. Deltakelse i refleksjonsgruppene og praksisteoridager er obligatorisk, og regnes for å være en del av praktiske studier.

Utdypende informasjon finnes i emneheftet som gjøres tilgjengelig for studentene via læringsplattformen.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

De kliniske studiene vurderes til Bestått/Ikke bestått.

For at de kliniske studiene skal vurderes til Bestått, må studenten ha oppfylt kravet om tilstedeværelse, dvs 90 % fremmøte.

Studenten må ha fått godkjent følgende arbeidskrav:

  • Innlevert to refleksjonsnotat

  • Deltatt i to refleksjonsgrupper

  • Deltatt på praksisteoridager

  • Godkjent introduksjonspraksis

De kliniske studiene vurderes ved halvtids- og heltidsvurdering, se egne vurderingsskjema.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:45:36