SY-427 Operasjonssykepleie, kirurgi, patofysiologi og intensivmedisin 2
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Linda Iren Mihaila Hansen
- Undervisningssemester:
- Vår, Høst
- Varighet:
- 2 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Innhold
Felles tema
-
Etikk
-
Etikk og den medisinsk tekniske utviklingen
-
Etisk refleksjon, argumentasjon og beslutningsprosesser
-
Organisering, ledelse og miljø
-
Kvalitetssikring og pasientsikkerhet
-
Kommunikasjon og teamsamarbeid
-
Kulturell forståelse
-
Barn-barnekirurgi og akutte respirasjonsproblemer
-
Den eldre pasienten
-
Patofysiologi, intensivmedisin, kirurgi og operasjonsmetodikk ift.
-
Kar- og thoraxkirurgi
-
ØNH
-
Øye
-
Rygg- og nakkeskader
-
Traumatologi, nærdrukning, hypotermi
-
Nevrofysiologi, nevrologiske undersøkelser, nevrologiske sykdommer og skader, hodeskader
-
HLR/AHLR til voksne og barn
-
Brannskader
-
Organdonasjon
-
Alvorlige infeksjoner, sepsis, DIC, multiorgansvikt
-
Gynekologi, HELLP
-
Gastrologiske sykdommer (medisin)
-
-
MTU-Medisinsk teknisk utstyr
Fagspesifikke tema
-
Generell operasjonssykepleie, ansvar og kompetanseområder ift
-
Mennesker i alle aldre, utsatte grupper ifm kirurgi, elektiv og akutt kirurgi
-
Spesiell operasjonsmetodikk og operasjonssykepleie, ansvar og kompetanseområder ift
-
ØNH
-
Rygg- og nakkeskader
-
Traumatologi
-
Nevrologiske skader, hodeskader
-
Brannskader
-
Organdonasjon
-
Kar- og thoraxkirurgi
-
Barnekirurgi
-
MTU (Medisinsk teknisk utstyr) anvendt i operasjonsavdelinger
-
Anatomi, patofysiologi, intensivmedisin og kirurgi, operasjonsmetodikk og operasjonssykepleie ift
-
Øye
-
Rheumatologi
-
Gastrologiske sykdommer
Utfyllende informasjon finnes i emneheftet som gjøres tilgjengelig for studentene via læringsplattformen.
Læringsutbytte
Studenten:
Kunnskaper
-
har avansert kunnskap om ulike etiske dilemma, kunne analysere etiske problemstillinger og ta selvstendig stilling til etiske dilemmaer i yrkesutøvelsen
-
har inngående kunnskap om rammefaktorer, organisering og ledelse generelt og ved mottak av akutt kritisk syk pasient spesielt
-
har avanserte kunnskaper om hvordan organer og organsystemer fungerer i forhold til hverandre og hvordan patofysiologiske prosesser og sykdomstilstander starter, utvikles og behandles
-
har avanserte kunnskaper om patofysiologi, intensivmedisin, anatomi og kirurgi innen aktuelle temaer
-
har avansert kunnskap om den indirekte pasientrettede funksjonen ifm organisering av kirurgisk virksomhet, faglig ledelse, delegering av arbeidsoppgaver, undervisning og veiledning etc.
-
har avansert kunnskap om operasjonssykepleie innen aktuelle temaer for å forebygge komplikasjoner, redusere stress og lindre lidelse, smerter og ubehag, behandle og rehabilitere
-
har kunnskaper om forsvarlig anvendelse av avansert medisinsk utstyr som brukes til behandling og overvåking av operasjonspasienter
-
har avansert kunnskap i operasjonssykepleie, kirurgi, patofysiologi og intensivmedisin for å delta i, gjennomføre og overvåke avansert medisinsk behandling, observere, vurdere og forstå symptomer og funn hos aktuelle pasientgrupper
Ferdigheter
-
kan analysere, vise sammenhenger og integrere medisinske og naturvitenskapelige fag som grunnlag for faglig forsvarlig operasjonssykepleie
-
kan finne frem aktuell forskning som er relevant for fremtidig yrkesutøvelse, kritisk vurdere og legge til rette for anvendelse av denne kunnskapen i egen praksis
Generell kompetanse
-
kan anvende tidligere klinisk erfaring i å tilegne seg avansert kunnskap i operasjonssykepleie, kirurgi, patofysiologi og intensivmedisin
Vilkår for å gå opp til eksamen
Det kreves minst 80 % fremmøte til undervisningen.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger og mappeoppgaver (individuelle og gruppeoppgaver), simulering og selvstudium.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilbys som enkeltemne
Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.
Eksamen
Eksamen er todelt:
-
4 timers individuell skoleeksamen i slutten av tredje semester (teller 60 %).
-
Individuell hjemmeoppgave. Det kan gis inntil to veiledninger hvorav en er obligatorisk. Oppgaven leveres i andre semester (teller 40 %).
Begge deleksamenene må være bestått. Det gis en felles gradert karakter på de to deleksamenene.