Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Innhold

Felles tema

  • Etikk

  • Etikk og den medisinsk tekniske utviklingen

  • Etisk refleksjon, argumentasjon og beslutningsprosesser

  • Organisering, ledelse og miljø

  • Kvalitetssikring og pasientsikkerhet

  • Kommunikasjon og teamsamarbeid

  • Kulturell forståelse

  • Barn-barnekirurgi og akutte respirasjonsproblemer

  • Den eldre pasienten

  • Patofysiologi, intensivmedisin, kirurgi og operasjonsmetodikk ift.

    • Kar- og thoraxkirurgi

    • ØNH

    • Øye

    • Rygg- og nakkeskader

    • Traumatologi, nærdrukning, hypotermi

    • Nevrofysiologi, nevrologiske undersøkelser, nevrologiske sykdommer og skader, hodeskader

    • HLR/AHLR til voksne og barn

    • Brannskader

    • Organdonasjon

    • Alvorlige infeksjoner, sepsis, DIC, multiorgansvikt

    • Gynekologi, HELLP

    • Gastrologiske sykdommer (medisin)

  • MTU-Medisinsk teknisk utstyr

Fagspesifikke tema

  • Generell operasjonssykepleie, ansvar og kompetanseområder ift

  • Mennesker i alle aldre, utsatte grupper ifm kirurgi, elektiv og akutt kirurgi

  • Spesiell operasjonsmetodikk og operasjonssykepleie, ansvar og kompetanseområder ift

  • ØNH

  • Rygg- og nakkeskader

  • Traumatologi

  • Nevrologiske skader, hodeskader

  • Brannskader

  • Organdonasjon

  • Kar- og thoraxkirurgi

  • Barnekirurgi

  • MTU (Medisinsk teknisk utstyr) anvendt i operasjonsavdelinger

  • Anatomi, patofysiologi, intensivmedisin og kirurgi, operasjonsmetodikk og operasjonssykepleie ift

  • Øye

  • Rheumatologi

  • Gastrologiske sykdommer

Utfyllende informasjon finnes i emneheftet som gjøres tilgjengelig for studentene via læringsplattformen.

Læringsutbytte

Studenten:

Kunnskaper

  • har avansert kunnskap om ulike etiske dilemma, kunne analysere etiske problemstillinger og ta selvstendig stilling til etiske dilemmaer i yrkesutøvelsen

  • har inngående kunnskap om rammefaktorer, organisering og ledelse generelt og ved mottak av akutt kritisk syk pasient spesielt

  • har avanserte kunnskaper om hvordan organer og organsystemer fungerer i forhold til hverandre og hvordan patofysiologiske prosesser og sykdomstilstander starter, utvikles og behandles

  • har avanserte kunnskaper om patofysiologi, intensivmedisin, anatomi og kirurgi innen aktuelle temaer

  • har avansert kunnskap om den indirekte pasientrettede funksjonen ifm organisering av kirurgisk virksomhet, faglig ledelse, delegering av arbeidsoppgaver, undervisning og veiledning etc. 

  • har avansert kunnskap om operasjonssykepleie innen aktuelle temaer for å forebygge komplikasjoner, redusere stress og lindre lidelse, smerter og ubehag, behandle og rehabilitere

  • har kunnskaper om forsvarlig anvendelse av avansert medisinsk utstyr som brukes til behandling og overvåking av operasjonspasienter

  • har avansert kunnskap i operasjonssykepleie, kirurgi, patofysiologi og intensivmedisin for å delta i, gjennomføre og overvåke avansert medisinsk behandling, observere, vurdere og forstå symptomer og funn hos aktuelle pasientgrupper 

Ferdigheter

  • kan analysere, vise sammenhenger og integrere medisinske og naturvitenskapelige fag som grunnlag for faglig forsvarlig operasjonssykepleie

  • kan finne frem aktuell forskning som er relevant for fremtidig yrkesutøvelse, kritisk vurdere og legge til rette for anvendelse av denne kunnskapen i egen praksis

Generell kompetanse

  • kan anvende tidligere klinisk erfaring i å tilegne seg avansert kunnskap i operasjonssykepleie, kirurgi, patofysiologi og intensivmedisin 

Vilkår for å gå opp til eksamen

Det kreves minst 80 % fremmøte til undervisningen.

 

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger og mappeoppgaver (individuelle og gruppeoppgaver), simulering og selvstudium.

 

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilbys som enkeltemne

Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.

Eksamen

Eksamen er todelt:

  • 4 timers individuell skoleeksamen i slutten av tredje semester (teller 60 %).

  • Individuell hjemmeoppgave. Det kan gis inntil to veiledninger hvorav en er obligatorisk. Oppgaven leveres i andre semester (teller 40 %).

Begge deleksamenene må være bestått. Det gis en felles gradert karakter på de to deleksamenene.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:45:21