Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Innhold

Felles tema

  • Etikk

  • Etikk og den medisinsk tekniske utviklingen

  • Etisk refleksjon, argumentasjon og beslutningsprosesser

  • Organisering, ledelse og miljø

  • Kvalitetssikring og pasientsikkerhet

  • Kommunikasjon og teamsamarbeid

  • Kulturell forståelse

  • Barn-barnekirurgi og akutte respirasjonsproblemer

  • Den eldre pasienten

  • Patofysiologi, intensivmedisin, kirurgi og operasjonsmetodikk ift.

    • Kar- og thoraxkirurgi

    • ØNH

    • Øye

    • Rygg- og nakkeskader

    • Traumatologi, nærdrukning, hypotermi

    • Nevrofysiologi, nevrologiske undersøkelser, nevrologiske sykdommer og skader, hodeskader

    • HLR/AHLR til voksne og barn

    • Brannskader

    • Organdonasjon

    • Alvorlige infeksjoner, sepsis, DIC, multiorgansvikt

    • Gynekologi, HELLP

    • Gastrologiske sykdommer (medisin)

  • MTU-Medisinsk teknisk utstyr

Fagspesifikke tema

  • Generell intensivsykepleie, ansvar og kompetanseområder ift

    • barn og nyfødte (NIDCAP, kenguru care (KCM), akutte respirasjonsproblemer, respirasjonsstøttende behandling etc.)

    • avsluttende behandling og død i intensivavdelingen

    • overvekt og fedme

  • Spesiell intensivsykepleie, ansvar og kompetanseområder ved

    • ØNH-lidelser

    • Rygg- og nakkeskader

    • Traumatologi, nærdrukning og hypotermi

    • HLR/AHLR til voksne og barn

    • Nevrofysiologi, nevrologiske undersøkelser, nevrologiske sykdommer og skader, hodeskader

  • Brannskader

  • Forgiftninger

    • Organdonasjon

    • Kar- og thoraxkirurgi

    • Gastrologiske sykdommer

  • Medisinske og naturvitenskapelige emner, patofysiologi, intensivmedisin og kirurgi ift

  • Ernæring

  • Insulinbehandling og glukosekontroll hos intensivpasienten

Utfyllende informasjon finnes i emneheftet som gjøres tilgjengelig for studentene via læringsplattformen.

Læringsutbytte

Studenten:

Kunnskaper

  • har avansert kunnskap om hvordan organer og organsystemer fungerer i forhold til hverandre og hvordan patofysiologiske prosesser og aktuelle sykdomstilstander, kirurgi og skader starter, utvikles og behandles

  • har avansert kunnskap om intensivsykepleie innen aktuelle temaer for å forebygge komplikasjoner, redusere stress og lindre lidelse, smerter og ubehag, behandle og rehabilitere

  • har avansert kunnskap om intensivsykepleie og intensivmedisin til ulike aldersgrupper (nyfødt, barn og eldre)

  • har avansert kunnskap om betydningen av flerkulturell forståelse i intensivsykepleie og intensivmedisin

  • har avansert kunnskap om ulike etiske dilemma

  • har avansert kunnskap om kvalitetssikring og pasientsikkerhet

  • har avansert kunnskap om kommunikasjon og samhandling i team

  • har avansert kunnskap om organisering og ledelse av spesialisthelsetjeneste og spesialavdelinger

  • har avansert kunnskap om medisinsk utstyr som brukes til behandling og overvåking av intensivpasienter og forsvarlig anvendelse av utstyret

Ferdigheter

  • kommunisere og samhandle i team

  • kunne analysere etiske problemstillinger og ta selvstendig stilling til etiske dilemmaer i yrkesutøvelsen

  • observere, kritisk vurdere/analysere, vise sammenhenger og integrere medisinske og naturvitenskapelige fag som grunnlag for faglig forsvarlig intensivsykepleie

  • analysere og anvende aktuell forskning innenfor intensivsykepleie og intensivmedisin

  • kritisk vurdere og legge til rette for anvendelse av aktuell forskning

  • delta i, gjennomføre og overvåke avansert medisinsk behandling

Generell kompetanse

  • kan anvende tidligere kunnskaper og klinisk erfaring for å tilegne seg avansert kunnskap i intensivsykepleie og intensivmedisin

  • kan anvende nye kunnskaper og ferdigheter for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver i intensivsykepleie og intensivmedisin

  • kan formidle faglige problemstillinger innen intensivsykepleie og intensivmedisin, analysere og konkludere, både med spesialister og til allmennheten

Vilkår for å gå opp til eksamen

Det kreves minst 80 % fremmøte til undervisningen.

 

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, simulering, gruppearbeid og selvstudium.

 

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilbys som enkeltemne

Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.

Eksamen

Eksamen er todelt:

  • 4 timers individuell skoleeksamen i slutten av tredje semester (teller 60 %).

  • Individuell hjemmeoppgave. Det kan gis inntil to veiledninger hvorav en er obligatorisk. Oppgaven leveres i andre semester (teller 40 %).

Begge deleksamenene må være bestått. Det gis en felles gradert karakter på de to deleksamenene.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:45:21