Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Innhold

Felles tema

  • Opplevelser og reaksjoner på akutt og/eller kritisk sykdom

  • Kommunikasjon

  • Helse, stress og mestring

  • Kompetanse

  • Hygiene, mikrobiologi

  • Farmakologi, farmakokinetikk og -dynamikk

  • Anestesi

  • Kunnskapsbasert praksis

  • Leiring

  • Medisinske og naturvitenskapelige emner, patofysiologi, intensivmedisin og kirurgi ift

  • Sirkulasjonsfysiologi, sirkulasjonsproblemer og hjertesykdommer

  • Lungefysiologi og patofysiologi, ulike former for respirasjonssvikt

  • Nefrologi og urologi

  • Metabolismer

  • Smertefysiologi og smertebehandling, kvalmefysiologi

  • Syre/base-forstyrrelser

  • Væske- og elektrolyttforstyrrelser

  • Diabetes/ketoacidose

  • Ortopedi

  • Gastrokirurgi

  • Endokrine sykdommer

  • Thyreoidea, mammae

Fagspesifikke tema

  • Barnesykepleie; ansvar og kompetanseområder

  • Generell barnesykepleie

  • Det friske barnet, normalutvikling, lek, grunnleggende behov ved ulike alderstrinn, familien og barnet som helhet (FCC), observasjoner, stell, NIDCAP, kenguruomsorg, mottak og overflytting, oppfølging, pre- og postoperativ sykepleie, sedering, søvn, dokumentasjon, ungdom, barn på sykehus, pårørende etc.

  • Patofysiologi, pediatri og nyfødtmedisin (neonatalogi) og spesiell barnesykepleie ift

  • Sirkulasjonsfysiologi, sirkulasjonsproblemer og hjertesykdommer

  • Lungefysiologi og patofysiologi, ulike former for respirasjonssvikt

  • Respiratorbehandling og -strategier

  • Nefrologi og urologi

  • Metabolismer

  • Smertefysiologi og smertebehandling

  • Syre/base-forstyrrelser

  • Væske- og elektrolyttforstyrrelser

  • Infeksjonssykdommer, sepsis, DIC, multiorgansvikt

  • Allergi

  • Vanlige tilstander hos syke nyfødte og barn som er født for tidlig

  • Prematuritet, fosterets vekst og utvikling, vekstavvik, fødselstraumer, icterus, asfyksi, mekoniumaspirasjon, hypoglykemi, diabetes matres

Utfyllende informasjon finnes i emneheftet som gjøres tilgjengelig for studentene via læringsplattformen.

Læringsutbytte

Studenten:

Kunnskap

  • har avansert kunnskap om opplevelser og reaksjoner på akutt og/eller kritisk sykdom

  • har avansert kunnskap om kommunikasjon og samhandling med pasient og pårørende

  • har avanserte kunnskaper om hvordan organer og organsystemer fungerer i forhold til hverandre og hvordan patofysiologiske prosesser og medisinske sykdomstilstander starter, utvikles og behandles

  • har avanserte kunnskaper om hygiene, mikrobiologi, anestesi, farmakologi, patofysiologi, pediatri og nyfødtmedisin (neonatalogi) og kirurgi innen aktuelle temaer

  • har avansert kunnskap om barnesykepleie innen aktuelle temaer for å forebygge komplikasjoner, redusere stress og lindre lidelse, smerter og ubehag, behandle og rehabilitere

  • har avansert kunnskap om familiesentrert sykepleie

Ferdigheter

  • kan analysere, vise sammenhenger og integrere medisinske og naturvitenskapelige fag som grunnlag for faglig forsvarlig barnesykepleie

  • kan bruke aktuell forskning som er relevant for fremtidig yrkesutøvelse, kritisk vurdere og legge til rette for anvendelse av denne kunnskapen i egen praksis

Generell kompetanse

  • kan anvende tidligere klinisk erfaring i å tilegne seg avansert kunnskap i pediatri og nyfødtmedisin (neonatalogi) og barnesykepleie

Vilkår for å gå opp til eksamen

Det kreves minst 80 % tilstedeværelse på obligatorisk undervisning.

 

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, simulering, gruppearbeid og selvstudium.

 

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Eksamen er todelt:

  • 5 timers individuell skoleeksamen (teller 60 %)

  • Hjemmeeksamen over 5 dager - skriftlig individuell oppgave på ca. 3000 ord med tilbud om gruppeveiledning (teller 40 %)

Begge deleksamenene må være bestått. Det gis en felles gradert karakter på de to deleksamenene.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:45:20