Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Innhold

Felles tema

  • Etikk

  • Etikk og den medisinsk tekniske utviklingen

  • Etisk refleksjon, argumentasjon og beslutningsprosesser

  • Organisering, ledelse og miljø

  • Kvalitetssikring og pasientsikkerhet

  • Kommunikasjon og teamsamarbeid

  • Kulturell forståelse

  • Barn-barnekirurgi og akutte respirasjonsproblemer

  • Den eldre pasienten

  • Patofysiologi, intensivmedisin, kirurgi og operasjonsmetodikk ift.

    • Kar- og thoraxkirurgi

    • ØNH

    • Øye

    • Rygg- og nakkeskader

    • Traumatologi, nærdrukning, hypotermi

    • Nevrofysiologi, nevrologiske undersøkelser, nevrologiske sykdommer og skader, hodeskader

    • HLR/AHLR til voksne og barn

    • Brannskader

    • Organdonasjon

    • Alvorlige infeksjoner, sepsis, DIC, multiorgansvikt

    • Gynekologi, HELLP

    • Gastrologiske sykdommer (medisin)

  • MTU-Medisinsk teknisk utstyr

Fagspesifikke tema

  • Generell barnesykepleie, ansvar og kompetanseområder ift

  • avsluttende behandling og dødsfall i barneavdelingen

  • Patofysiologi, pediatri og nyfødtmedisin (neonatalogi) og spesiell barnesykepleie, ansvar og kompetanseområder ift

  • Øye og ØNH sykdommer og skader

  • Traumatologi, nærdrukning, hypotermi

  • Hodeskader

  • Organdonasjon

  • HLR/AHLR til barn

  • Brannskader

  • Barnekirurgi

  • Endokrinologi (diabetes)

  • Kreft og blodsykdommer

  • Psykosomatiske sykdommer og lidelser, psykiatri

  • Omsorgssvikt

  • Nevrofysiologi, nevrologiske undersøkelser, nevrologiske sykdommer (epilepsi, hjerneblødninger) og skader

  • Abstinenser

  • Forgiftninger

  • Sykdom i fordøyelsesorganene

  • Syndromer og medfødte sykdommer

  • Kronisk syke barn, barnehabilitering

  • Autoimmune tilstander

  • Ernæring og amming

  • MTU (Medisinsk teknisk utstyr) i barneavdelingene

Utfyllende informasjon finnes i emneheftet som gjøres tilgjengelig for studentene via læringsplattformen.

Læringsutbytte

Studenten:

Kunnskaper

  • har avansert kunnskap om ulike etiske dilemma, kunne analysere etiske problemstillinger og ta selvstendig stilling til etiske dilemmaer i yrkesutøvelsen

  • har inngående kunnskap om rammefaktorer, organisering og ledelse generelt og ved mottak av akutt kritisk syk pasient spesielt

  • har avanserte kunnskaper om hvordan organer og organsystemer fungerer i forhold til hverandre og hvordan patofysiologiske prosesser og medisinske sykdomstilstander starter, utvikles og behandles

  • har avanserte kunnskaper om patofysiologi, pediatri og nyfødtmedisin (neonatalogi) og kirurgi innen aktuelle temaer

  • har avansert kunnskap om barnesykepleie innen aktuelle temaer for å forebygge komplikasjoner, redusere stress og lindre lidelse, smerter og ubehag, behandle og rehabilitere

  • har kunnskaper om forsvarlig anvendelse av avansert medisinsk utstyr som brukes til behandling og overvåking av barn

  • ha avansert kunnskap i pediatri og nyfødtmedisin (neonatalogi) og barnesykepleie for å delta i, gjennomføre og overvåke avansert medisinsk behandling, observere, vurdere og forstå symptomer og funn hos aktuelle pasientgrupper

Ferdigheter

  • kan bruke aktuell forskning som er relevant for fremtidig yrkesutøvelse, kritisk vurdere og legge til rette for anvendelse av denne kunnskapen i egen praksis

  • kan anvende tidligere klinisk erfaring i å tilegne seg avansert kunnskap i pediatri og nyfødtmedisin (neonatalogi) og barnesykepleie

Generell kompetanse

  • kan analysere, vise sammenhenger og integrere medisinske og naturvitenskapelige fag som grunnlag for faglig forsvarlig barnesykepleie

Vilkår for å gå opp til eksamen

Det kreves minst 80 % fremmøte til undervisningen.

 

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, simulering, gruppearbeid og selvstudium.

 

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilbys som enkeltemne

Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.

Eksamen

Eksamen er todelt:

  • 4 timers individuell skoleeksamen i slutten av tredje semester (teller 60 %).

  • Individuell hjemmeoppgave. Det kan gis inntil to veiledninger hvorav en er obligatorisk. Oppgaven leveres i andre semester (teller 40 %).

Begge deleksamenene må være bestått. Det gis en felles gradert karakter på de to deleksamenene.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:45:19