Forkunnskapskrav

Opptakskrav er treårig bachelorgrad eller tilsvarende pluss to års relevant yrkespraksis etter avsluttet utdanning.

Anbefalte forkunnskaper

Det anbefales gode kunnskaper i engelsk.

Innhold

Emnet i flerkulturell forståelse henvender seg til lærere, barnehagelærere og ledere i barnehage og skole.

 

Gjennom emnet skal deltakerne utvikle kunnskap om og forståelse for kompleksiteten i prosesser som omhandler kommunikasjon, tilhørighet, identitet og læring i det flerkulturelle samfunn. De skal utvikle kunnskap om hvordan de selv kan legge til rette for økt kulturelt mangfold i skole og barnehage og håndtere vanskelige situasjoner som kan ha med kulturforskjeller å gjøre. Emnet bygger på sosiologiske forståelser, men trekker inn bidrag også fra andre disipliner og profesjoner. Den flerkulturelle skolen og barnehagens utfordringer og muligheter står i sentrum for emnet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene ha:

 

  • kunnskap om skolens og barnehagens rolle i det flerkulturelle samfunn

  • kunnskap om sosiologiske forståelser av sosial interaksjon

  • kunnskap om hvordan man kan arbeide for å skape økt rom for kulturelt mangfold i skole og barnehage

  • kunnskap om hvordan man som lærer og barnehagelærer kan håndtere vanskelige situasjoner som kan oppstå i skole- og barnehage og som kan ha med kulturforskjeller å gjøre

  • ferdigheter til å kunne anvende denne kunnskapen i praksis i skole og barnehage

Vilkår for å gå opp til eksamen

Oppgave. Nærmere informasjon i Canvas.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet vil gis som tre samlinger à to dager over ett semester, med forelesninger, case og gruppediskusjoner. Det legges vekt på stor grad av egenaktivitet og deltakelse med utgangspunkt i erfaring/praksis. Det legges opp til erfaringsbaserte diskusjoner om hvilke implikasjoner kunnskapen som formidles gjennom kurset får for hverdagsliv i skole- og barnehage. Deltakerne oppfordres til å komme med egne erfaringsbaserte caser for diskusjon i grupper og i plenum, og til å koble case til litteratur og forelesninger.

 

Nettstøttet undervisning. Arbeid med oppgaver mellom samlingene. Totalt arbeidsomfang er ca. 400 timer.

 

Undervisningsspråk: norsk
Litteratur: norsk og engelsk

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei.

Eksamen

5-timers skriftlig eksamen. Gradert karakter.

Annen informasjon

Kontaktperson: Julie Pihlmann, epost: julie.pihlmann@uia.no, tel. 38 14 23 73

 

Ansvarlig fakultet

Fakultet for samfunnsvitenskap

 

Studietype


Frittstående videreutdanningsemne

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:40:21