Forkunnskapskrav

Minimum tre års høyere utdanning (bachelorgrad) som barnevernspedagog, sosionom, vernepleier, sykepleier, politi eller annet relevant fagområde (jus, psykologi, pedagogikk mv).

Anbefalte forkunnskaper

Nei

Innhold

Sentralt i emnet;

  • Den profesjonelles forståelse og mestring av barn, unge og familier i krise.

  • Innføring i nyere nevrobiologisk traumeforståelse og konsekvenser for det profesjonelle arbeidet

  • Den profesjonelles dilemma og grunnlag for valg med utgangspunkt i barnets perspektiv.

  • Øke den profesjonelles bevissthet og ferdigheter ved mestring av akutte og komplekse situasjoner

  • Dialog og samhandling mellom kollegaer og eksterne samarbeidspartnere i akutte krisesituasjoner.

  • Trening i konstruktiv dialoger og på egen profesjonell utvikling.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

  • ha kunnskap om akuttarbeid med barn, unge og familier i et kompleksitetsperspektiv

  • ha kunnskap om smerteuttrykk hos barn, unge og familier i krise

  • ha kunnskap om nødvendige forutsetninger for profesjonell mestring av krisesituasjoner

  • kunne reflektere over egne livserfaringer og hvordan det påvirker eget møte med barn, unge og familier i akutte kriser, herunder reflektere over personlig mestringsstil og sensitivitet

  • ha kunnskap om utfordringer forbundet med samtale med barn i akutte kriser

  • kunne reflektere over sentrale dilemmaer og grunnlaget for beslutninger som tas i akutte kriser

  • være kjent med og ha gjort erfaringer med tilnærminger som bidrar til egenmestring i akutte krisesituasjoner

  • være kjent med og ha gjort erfaringer med tilnærminger for relasjonsbygging og ivaretakelse av barn, unge og familier i akutte krisesituasjoner

  • være kjent med og ha gjort erfaringer med dialoger for tillitsbygging og samhandling med andre hjelpetjenester

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent arbeidskrav.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet omfatter tre samlinger av to-dager. Arbeidsform vil være kunnskapsformidling, trening, profesjonell utvikling og litteraturstudie.

 

Det må påregnes stor egenaktivitet, både under samlinger og i selvstudiesammenheng. Studentene må være forberedt på å arbeide med egen livshistorie og livserfaringer og med refleksjon over sin egen yrkesutøvelse.

Studentevaluering

Emneevaluering gjennomføres som midtveisevaluering og i tråd med normalordningen i kvalitetssikringssystemet kapittel 2.1.1, dersom ikke andre opplysninger gis ved semesterstart.

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

Tre dagers individuell hjemmeeksamen. Bokstavkarakterer.

Annen informasjon

Kontakt EVU for mer informasjon:

 

Julie Pihlmann,e-post: julie.pihlmann@uia.no, tlf. 38 14 23 73

Randi Edland Kroken, e-post randi.e.kroken@uia.no, tlf. 38 14 19 56

Linda Hye, e-post: linda.hye@uia.no, tlf. 38 14 11 613

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:40:20