Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

Bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minst 180 studiepoengs omfang og minst to års relevant yrkespraksis.

Innhold

Barnehagen som organisasjon utvikles i krysspress mellom ulike forventninger og betingelser. Denne forståelsen danner utgangspunktet for en teoretisk tilnærming til fagdidaktiske problemstillinger som berører organisasjonens tilpasning til et delvis endret mandat. Fagdidaktikken vil i første rekke bli eksemplifisert gjennom rammeplanens fagområde "Nærmiljø og samfunn". Fagområdet trekker veksler på fagdisiplinene sosiologi, statsvitenskap og samfunnsgeografi. Forutsetning for erfaringsbasert læring i barnehagen er kunnskap om barns egen tilegning av verden, mål, målenes intensjoner og metoder, noe som skal gjenspeiles i emnets tematikk knyttet til læringsmiljø og organisasjonsutvikling.

I emnet gis det også en kontekstualisering av barnehagen som institusjon: emnet innledes med en drøfting av barnehagens samfunnsmessige oppgave med ansvar for oppdragelse, danning, omsorg og læring. Videre presenteres samfunnsmandatets betydning for den fagdidaktiske utforming ved å belyse endring av barnehagens samfunnsmandat; fra "omsorg og læring" til "utdanning og omsorg"

Tema som inngår i emnet:

  • Didaktikk mellom fag og omsorg. Barnehagens mandat

  • Fagområdenes plass i barnehagen

  • Førskolelærerens rolle knyttet til posisjon og utøvelse

  • Strukturering ut fra erfaring, observasjon og refleksjon

  • Interaksjon mellom familie, barnehage og nærmiljø

  • Relasjonens medium og innhold

  • Sosialiseringsteori med vekt på imitasjon, roller og læring via modeller

  • Intersubjektivitet og fellesviten

  • Demokrati og danning

  • Identitet, selvdanning og tilhørighet

  • Sted, lokalkunnskap, nettverk og læring

  • Alt skjer lokalt, livsverden

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne anvende relevante metoder og tilnærminger for læring i barnehagen

  • kunne koble sammen sosialiseringsteori med omsorgsforståelse, barns kunnskapstilegnelse og utforming av barnehagen som sosialiseringsarena

  • kunne binde sammen organisasjonsutvikling og fagdidaktisk forståelse for å skape læringsmiljøer der barn blir medskapere i eget læringsmiljø

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bli gitt som 2 samlinger med forelesninger og fellesarbeider.

I løpet av semesteret skal studentene arbeide selvstendig med en individuell semesteroppgave. Tema for semesteroppgave vil bli gitt av faglærer ved semesterstart. Nettstøttet undervisning. Arbeid med oppgaver mellom samlingene. Totalt arbeidsomfang er 270 timer.

Studentevaluering

Emneevaluering gjennomføres som midtveisevaluering og/eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssikringssystemet kapittel 2.1.1, dersom ikke andre opplysninger gis ved semesterstart.

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

Individuell semesteroppgave. Bokstavkarakter.

Annen informasjon

Studieavgift. Kontakt EVU for mer informasjon:

Nichole E. Silva, e-post:nichole.e.silva@uia.no, tel 38 14 13 42

Linda Hye, epost: linda.hye@uia.no, tel 38 14 11 61
Hilde Vik, epost: hilde.vik@uia.no, tel 38 14 22 23 

Ansvarlig fakultet: Fakultet for samfunnsvitenskap

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
SV-919 – Barnehagen som arena for læring og utvikling i en samfunnskontekst 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:40:19