Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Dette emnet fokuserer på forholdet mellom kjønn, makt, hverdagslivets teknologibruk og samfunnsutvikling. Vi belyser spørsmål som: Hvorfor er et kjønnsperspektiv på teknologi viktig? Hva betyr teknologibruk i våre hverdagsliv? Hvordan sosialiseres vi inn i teknologibruk og hvordan påvirker denne bruken samfunnets institusjoner, slik som skole for eksempel? Med utgangspunkt i feministisk teori, antropologiske tekster om kjønn og tekster om makt tar emnet opp spørsmål om i hvilken grad teknologi kan tilrettelegge for eller begrense ulike gruppers deltakelse, for eksempel i utdanning, politikk, demokratiske prosesser, offentlig ordskifte eller andre former for samfunnsdeltakelse. Vi er også opptatt av hvordan det snakkes om kjønn og teknologi samt hva slags kjønnede konsekvenser vi ser i samhandling og hverdagspraksis der teknologi blir viktig. Annen sosial differensiering som rase, klasse og alder vil ses som sammenvevd med kjønn. Emnet tar derfor innover seg et utvidet likestillingsbegrep, noe som inkluderer ulike minoritetsgrupper.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene

Kunnskap

  • forstå hvordan teknologi er kjønnet
  • ha innsikt i hovedlinjer innenfor forskningsfeltet teknologi og kjønn
  • ha kunnskap om ulike begreper, teorier og perspektiver som omhandler en kjønnet teknologi

Ferdigheter

  • kunne reflektere kritisk omkring teknologiens kjønnede konsekvenser
  • kunne anvende begreper og kritisk analysere kokrete eksempler på kjønnsforskjeller i bruk av teknologi

Generell kompetanse

  • muntlig og skriftlig kunne forklare verdien av et kjønnsperspektiv på teknologiutvikling spesielt, og på samfunnsutvikling generelt
  • ha kompetanse innenfor nettbasert samhandling og kunnskapsgenerering

Vilkår for å gå opp til eksamen

Studenten må ha deltatt på den obligatoriske samlingen (3-4 dager) i løpet av semesteret.

Ett skriftlig erfaringsnotat må være levert og godkjent. For detaljer se Canvas.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er nettbasert med en 3-4 dagers obligatorisk samling i begynnelsen av semesteret. Det er bygd opp gjennom bruk av studieguide som er modulbasert. Gjennom fire ulike moduler gis studentene spesifikke oppgaver som skal løses og besvares. Modulene vil bygge på hverandre og starte ut i en overordnet tilnærming til feministisk- og kjønnsteori der det blant annet belyses hvordan forestillinger om makt, språk og kultur ligger til grunn for hvordan kjønn fremstår og forstås i tekst og samtale. Dette tas videre med i de øvrige modulene som belyser kursets overordnede spørsmål. Arbeidsomfang er beregnet til ca. 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

En individuell oppgave som teller 40 % (kan leveres som blogg, podcast, skriftlig tekst).
En avsluttende individuell skriftlig oppgave som eller 60 %, lengde ca. 3500 ord. Gradert karakter.

Mer info gis i Canvas.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:40:16