Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Innhold

Emnet gir en fordypning i sentrale teorier og nyere nasjonal og internasjonal forskning om demokrati og demokratiforståelser rettet inn mot undervisning i samfunnsfag på 5-10 trinn i grunnskolen. Emnet gir fordypning i sentrale begreper knyttet til demokrati og medborgerskap, og det legges vekt på kritisk samfunnsforståelse. Det fokuseres på demokratiutvikling i Norge og Europa i moderne tid og demokratisk deltakelse blant barn og unge.

Faget i praksis

For grunnskolelærerstudenter:

Fem av praksisdagene i denne perioden er organisert som skoleovertaking .Studentene skal arbeide med et faglig utviklingsarbeid i praksisperioden .. Dette utviklingsarbeidet vil også integreres i undervisningen på campus i form av veiledning, planlegging, samarbeid og fremleggseminarer. Demokratiopplæring i skolen, elevdemokrati, analyse av planverk og nye digitale deltakelsesformer står sentralt. Arbeidsformer som fremmer kritisk tenkning og demokratisk deltakelse vil være sentralt i praksisperioden. Det vil også legges vekt på arbeid med vurderingsformer i faget og refleksjon over samfunnsfagplaner i praksisperioden.

For andre studenter:

Studentene skal arbeide med et faglig utviklingsarbeid. Dette utviklingsarbeidet vil også integreres i undervisningen på campus i form av veiledning, planlegging, samarbeid og fremleggseminarer. Demokratiopplæring i skolen, elevdemokrati, analyse av planverk og nye digitale deltakelsesformer står sentralt. Arbeidsformer som fremmer kritisk tenkning og demokratisk deltakelse vil være sentralt i utviklingsarbeidet. Det vil også legges vekt på arbeid med vurderingsformer i faget og refleksjon over samfunnsfagplaner i praksisperioden.

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter å ha gjennomført emnet skal studenten:

  • ha avansert kunnskap om demokratiteorier og demokratisyn

  • ha inngående kunnskap om sentrale begrep knyttet til demokrati og medborgerskap

  • ha avansert kunnskap om demokratiutviklingen i Norge og Europa i moderne tid

  • ha inngående kunnskap om demokratiopplæring i skolen og nye digitale deltakelsesformer

  • ha inngående kunnskap om nyere nasjonal og internasjonal demokratiforskning

  • ha avansert kunnskap om hvilken rolle informasjonssystemer har i utviklingen av nye deltakelsesformer i organisasjoner og i samfunn.

Ferdigheter

Etter å ha gjennomført emnet skal studenten:

  • kunne analysere og forholde seg kritisk til ulike demokratiteorier og demokratisyn

  • kunne analysere forskning om demokrati og medborgerskap og anvende denne i undervisningsarbeid

  • kunne lede, tilpasse og gjennomføre utviklingsarbeid i skolen rettet mot trinn 5-10

  • kunne analysere og fortolke læreplaner i samfunnsfag og annet planverk med henblikk på demokratiopplæring og demokratiforståelse

  • kunne diskutere og reflektere over etiske problemstillinger knyttet til anvendelse av informasjonssystemer.

Generell kompetanse

Etter å ha gjennomført emnet skal studenten:

  • kunne anvende og utvikle sine kunnskaper i møte med elever i undervisningssituasjoner

  • kunne bidra til nytenkning omkring demokrati og deltakelse blant barn og unge.

Vilkår for å gå opp til eksamen

Grunnskolelærerstudenter må ha:

  • Bestått praksis

  • Godkjent arbeidskrav som beskrevet i semesterplanen; jf. forskrift om studier og eksamen § 16

  • Godkjent obligatorisk undervisning som beskrevet i semesterplanen

 

Andre studenter må ha:

  • Bestått didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis

  • Godkjent arbeidskrav som beskrevet i semesterplanen

  • Godkjent obligatorisk undervisning som beskrevet i semesterplanen

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil være preget av variasjon mellom forelesninger, veiledning og seminarer med innslag av samtale, refleksjon, gruppearbeid, øvelse, presentasjoner, ekskursjon osv. Det inngår 25 dager praksis . Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Individuell mappevurdering som teller 100 %. Gradert karakter. Nærmere beskrivelse av hva som inngår i mappen vil bli informert om gjennom Universitetets læringsplattform.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:40:14