SV-418 Det flerkulturelle samfunn
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for samfunnsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Kari-Mette Walmann Hidle
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Fagdidaktikk for grunnskolens trinn 5-10, 2-årig masterprogram
- Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, 5-årig masterprogram
Innhold
Emnet gir en fordypning i kultur og kulturforståelse og kompleksiteten i prosesser som omhandler kommunikasjon, makt, tilhørighet, identitet og læring i det flerkulturelle samfunn. Emnet er tverrfaglig sentrert rundt det flerkulturelle som tema med ulike faglige innfallsvinkler. Det vil gis fordypning i studier og forskning omkring ungdom- og ungdomskultur i en flerkulturell kontekst rettet inn mot undervisning i samfunnsfag på 5-10 trinn i grunnskolen.
Faget i praksis
For grunnskolelærerstudenter:
Praksisperioden er på fem dager og skal være en innføring med henblikk på skoleovertakelse i 8.semester. Studentene skal arbeide med et faglig utviklingsarbeid i praksisperioden. Dette utviklingsarbeidet vil også integreres i undervisningen på campus i form av veiledning, planlegging, samarbeid og fremleggseminarer. Flerkulturell kommunikasjon i klasseromssituasjoner og praktiske øvelser står sentralt i emnet.
For andre studenter:
Studentene skal arbeide med et faglig utviklingsarbeid. Dette utviklingsarbeidet vil også integreres i undervisningen på campus i form av veiledning, planlegging, samarbeid og fremleggseminarer. Flerkulturell kommunikasjon i klasseromssituasjoner og praktiske øvelser står sentralt i emnet.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter å ha gjennomført emnet skal studenten:
-
ha inngående kunnskap om det flerkulturelle samfunn og den flerkulturelle skolen
-
ha inngående kunnskap om samisk kultur og minoriteter
-
ha avansert kunnskap om flerkulturell kommunikasjon
-
ha avansert kunnskap om ulike perspektiver på sosial ulikhet
-
ha bred kunnskap om emigrasjons- og immigrasjonsprosesser i fortiden og nåtidige, internasjonale folkevandringer fra Sør til Nord
-
ha avansert kunnskap om religiøse og kulturelle konflikter
-
ha avansert kunnskap om norsk og internasjonal forskning på ungdom og ungdomskultur i en flerkulturell kontekst
-
ha avansert kunnskap om tverretatlig samarbeid i skolen.
Ferdigheter
Etter å ha gjennomført emnet skal studenten:
-
kunne analysere kulturkonflikter
-
kunne analysere teorier og perspektiver om flerkultur og kunne anvende disse perspektivene i tverrkulturelle møter i skolekontekster
-
kunne arbeide med verdier og holdninger i samfunnsfaget på en måte som tar hensyn til mangfoldet i elevgruppen, ulike behov og kulturell og språklig bakgrunn
-
kunne anvende teorier om flerkulturell kommunikasjon på en selvstendig måte i en klassesituasjon
-
kunne inngå i og reflektere over viktigheten av tverretatlig samarbeid og ulike samarbeidsrelasjoner i skolen.
-
kunne vurdere elevmedvirkning og elevarbeider og diskutere vurderingsformer og vurderingskriterier i samfunnsfag
Generell kompetanse
Etter å ha gjennomført emnet skal studenten:
-
kunne anvende og utvikle sine kunnskaper i møte med elever i undervisningssituasjoner
-
kunne bidra til nytenkning omkring den flerkulturelle skolen.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Grunnskolelærerstudenter må ha:
-
Bestått praksis
-
Godkjent arbeidskrav som beskrevet i semesterplanen; jf. forskrift om studier og eksamen § 16
-
Godkjent obligatorisk undervisning som beskrevet i semesterplanen
Andre studenter må ha:
-
Bestått didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis
-
Godkjent arbeidskrav som beskrevet i semesterplanen
-
Godkjent obligatorisk undervisning som beskrevet i semesterplanen
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil være preget av variasjon mellom forelesninger, veiledning og seminarer med innslag av samtale, refleksjon, digitale læringsformer, gruppearbeid, øvelse, presentasjoner, ekskursjon osv. Det inngår 5 dager praksis for grunnskolelærerstudenter.
Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 400 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilbys som enkeltemne
Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet. Opptakskrav fullført lærerutdanning rettet inn mot grunnskolen, samt eventuelle forkunnskapskrav.
Eksamen
Skriftlig individuell mappevurdering med justerende muntlig eksamen. Gradert karakter.