Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Samfunnsplanlegging som handlingstype

  • Planleggingsfeltets historiske utvikling

  • Planleggingens rolle i samfunnsutviklingen

  • Ulike handlingstyper og modeller for planlegging ¿ fra rasjonell til kommunikativ planlegging

Planleggingsteoretiske utfordringer

  • Kunnskapens rolle i planlegging, produksjon og co-produksjon av kunnskap

  • Kunnskapstyper mellom diskurs, materialitet og praksis

  • Deltakelse og mobilisering - Kommunikasjon i planlegging

  • Planleggingens maktperspektiver konflikt og konsensus

  • Demokratiske prosesser - styringsperspektiver

 

Planlegging og stedsutvikling

  • Stedsteorier, hva kan planlegges, materialitet, representasjoner og forestillinger

  • Kompleksitet og fragmentering i stedsutvikling

  • Deltakelse og mobilisering i stedsutviklingsprosesser

  • Stedsutvikling, makt og demokratiske prosesser

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

  • ha inngående innsikt i teorier om stedsutvikling og kommunikativ planlegging på stedsnivå

  • ha solid innsikt i aktuelle teorier om medvirkning, deltakelse, og kommunikasjon i offentlig planlegging, herunder deltakelsesformer, planleggerroller og demokrati

  • ha inngående innsikt i teorier om og erfaringer med kunnskapsproduksjon, kommunikasjon, makt og demokrati i planlegging av steder

  • kunne kritisk reflektere over betydningen av makt og kommunikasjon i planprosesser og stedsutvikling, herunder om strategisk stedsplanlegging

Undervisnings- og læringsformer

Kombinasjon av forelesninger, seminarer, gruppearbeid og presentasjoner av gruppearbeid. Estimert arbeidsmengde er 27 timer per studiepoeng.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

5-dagers individuell hjemmeeksamen. Gradert karakter A-F.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
ST-407 – Kultur som politisk strategi i byutvikling og i regionale endringsprosesser 5
ST-414 – Kultur og regional næringsutvikling 5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:40:10