Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet gir en fordypning i internasjonal politikk og utviklingen av det globale samfunn i historisk og nåtidig perspektiv. I emnet vil utviklingen i verdensøkonomien og politiske, kulturelle, miljømessige og sosiale konsekvenser av denne vil belyses. Emnet vil også fokusere på utviklingen av menneskerettigheter, internasjonale konflikter og terrorisme. Utviklingen vil diskuteres i lys av ulike teoretiske perspektiv, og evne til kritisk refleksjon vil stå sentralt.

Faget i praksis

Emnet vil ha et flerfaglig perspektiv for å vise sammenhengen mellom de ulike samfunnsfagene, og mellom fagene og fagdidaktiske tema. Gjennom hele emnet benyttes den aktuelle fagkunnskapen til å foreta didaktiske refleksjoner, diskusjoner og praktiske øvelser for å utvikle forståelse for fagets egenart. I praksis vil det legges vekt på tverrfaglig undervisning, faglig progresjon, arbeid med metoder som fremmer holdninger og verdier i faget og kritisk tenkning.

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter å ha gjennomført emnet skal studenten:

  • ha dybdekunnskap om internasjonal politikk og økonomi i fortid og nåtid

  • ha dybdekunnskap om sentrale aktører, maktforhold, menneskerettigheter og prosesser i det internasjonale samfunnet

  • ha inngående kunnskap om internasjonale konflikter og terrorisme i fortid og nåtid

  • ha dybdekunnskap om utviklingen i den globale verdensøkonomien og politiske, kulturelle, miljømessige og sosiale konsekvenser av denne

  • ha inngående kunnskap om vitenskapelige teorier og metoder i faget

  • ha dybdekunnskap om relevant forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet

  • ha inngående kunnskap om sentrale fagdidaktiske metoder og teorier.

Ferdigheter

Etter å ha gjennomført emnet skal studenten:

  • kunne anvende faglig kunnskap og resultat fra forsknings- og utviklingsarbeid

  • kunne arbeide selvstendig med faglige spørsmål og analysere faglige problemstillinger ut fra fagområdets fakta og teorigrunnlag

  • kritisk kunne analysere samfunnsfaglige problemstillinger og stimulere til dette i opplæringen

  • kunne beherske og vurdere bruk av faglige hjelpemidler og digitalisere uttrykksformer i samfunnsfag

  • kunne tilpasse undervisningen til enkelteleven ved å legge til rette for varierte og differensierte læringsaktiviteter

  • kunne bevisstgjøre elevene i valg av læringsstrategier

  • kunne ta i bruk å veilede elever i sentrale samfunnsfaglige metoderkunne lede læringsprosesser med henblikk på mangfoldet i elevgruppen og progresjon i faget.

 

Generell kompetanse

Etter å ha gjennomført emnet skal studenten:

  • kritisk kunne reflektere over samfunnsfaglige problemstillinger

  • kunne oppdatere seg faglig og reflektere over egen praksis

  • kunne arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i samfunnsfaget.

Vilkår for å gå opp til eksamen

Arbeidsoppgaver må være godkjent og praksis må være bestått for å kunne gå opp til eksamen. Nærmere beskrivelse av arbeidsoppgaver vil bli gitt gjennom Canvas.

 

  • For grunnskolelærerstudenter: Emnet har et krav om 70 % tilstedeværelse (inkludert fellessamlinger) for å kunne gå opp til eksamen.

  • For studenter som har fullført ordinær lærerutdanning gjelder ikke krav om 70% tilstedværelse, men deltakelse i obligatoriske aktiviteter.

  • Grunnskolelærerstudenter må ha: Bestått praksis. Andre studenter må ha: Bestått fagdidaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil være preget av variasjon mellom forelesninger og seminarer med innslag av samtale, refleksjon, gruppearbeid, øvelse, presentasjoner, ekskursjon osv. 3 uker fagpraksis med veiledning inngår i emnet. Det inngår 15 dager praksis for grunnskolelærerstudenter. Andre studenter skal utføre et fagdidaktisk arbeid av tilsvarende omfang som må være bestått. Emnet forventes å ha et arbeidsomfang på rundt 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilbys som enkeltemne

Ja, under forutsetning av fullført lærerutdanning rettet inn mot grunnskolen/videregående opplæring.

Eksamen

Muntlig eksamen

 

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
SV-140 – Samfunnskunnskap 2: Globalisering - internasjonal politikk og økonomi, trinn 5-10 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:40:08