Undervisningsspråk

Norsk.

Innhold

Emnet skal sette studenten i stand til å gi god faglig og tilrettelagt begynneropplæring i samfunnsfag i grunnskolens 1.-7. trinn. Formålet med samfunnsfaget i skolen er blant annet å utvikle elevenes bevissthet om at de inngår i en historisk sammenheng og at kollektive og individuelle valg i fortid og nåtid påvirker fellesskapet og egen livssituasjon. Blant annet skal elevene også utvikle bevissthet om sammenhengene mellom produksjon og forbruk, og kunne vurdere konsekvensene av ressursbruk på miljøet og en bærekraftig utvikling.

Emnet gir en innføring i global og nasjonal historie med hovedvekt på eldre historie fra de første bosettinger og frem til 1800, samt nyere lokalhistorie. I geografi vektlegges nasjonal og lokal naturgeografi med fokus på ulike landskapsformer, naturgrunnlag, klima og næringsveier, samt samfunnsendringer knyttet til bosetting og miljø. Gjennom arbeidet med geografiske områder og utvalgte historiske epoker og hendelser, vil emnet fokusere på forståelsen av samspillet mellom mennesker, samfunn og natur i historisk og geografisk perspektiv.

Faget i praksis

I emnet arbeides det med begynneropplæring, varierte arbeidsmetoder og digitale verktøy som er relevant for faget i skolen. I praksisperioden skal studentene særlig jobbe med bruk av kilder og kildekritikk samt bruk av digitale verktøy i undervisningen. I tillegg til dette vektlegges tilpasset opplæring i samfunnsfaget i praksisperioden.

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter å ha gjennomført emnet skal studenten:

  • ha kjennskap til hovedtrekkene i global historie fra den eldste bosetting til ca. 1800
  • ha kunnskap om hovedlinjene i Norges historie frem til ca. 1800
  • ha kjennskap til lokal og regional historie og kunnskap om hvordan denne kan brukes i grunnopplæringen
  • ha kunnskap om samenes historie
  • ha kunnskap om landskapsformer i Norge og om hvordan man kan bruke slik kunnskap i grunnopplæringen
  • ha kunnskap om naturgrunnlaget og næringsveier nasjonalt og lokalt
  • ha kunnskap om nasjonale bosettingsmønstre og miljø
  • ha kjennskap til sentrale kilder i faget og til kritisk vurdering av disse.

Ferdigheter

Etter å ha gjennomført emnet skal studenten:

  • kunne tilrettelegge for begynneropplæring og arbeid med grunnleggende ferdigheter i historie og geografi
  • kunne planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid og gi læringsrettede tilbakemeldinger
  • kunne arbeide selvstendig med faglige spørsmål og analysere faglige problemstillinger ut fra fagområdets fakta og teorigrunnlag
  • kunne bruke samfunnsfaglige kilder og materiale i arbeidet med utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter
  • kunne bruke og vurdere digitale verktøy og kilder i opplæringen
  • kunne bidra til at elevene kan forholde seg kritisk til digitale kilder og medier.

Generell kompetanse

Etter å ha gjennomført emnet skal studenten:

  • kunne reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
  • kunne reflektere kritisk over egen praksis og oppdatere seg faglig
  • ha yrkesetisk kompetanse
  • ha innsikt i barns forståelse av historie og geografi.

Vilkår for å gå opp til eksamen

Arbeidsoppgaver må være godkjent og praksis må være bestått for å kunne gå opp til eksamen. Nærmere beskrivelse av arbeidsoppgaver vil bli gitt gjennom Fronter ved semesterstart. Emnet har et krav om 70 % tilstedeværelse for å kunne gå opp til eksamen.

Grunnskolelærerstudenter må ha: Bestått praksis. Andre studenter må ha: Bestått didaktisk arbeid.

Undervisnings- og læringsformer

2 uker praksis inngår i emnet. Undervisningen for øvrig vil være preget av en variasjon mellom forelesninger og seminarer med innslag av samtale, digitale læringsformer, fagdidaktiske refleksjoner, gruppearbeid, øvelse, presentasjoner, ekskursjon osv. Det inngår 10 dager praksis for grunnskolelærerstudenter. Andre studenter skal utføre et didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som må være bestått. Emnet forventes å ha et omfang på rundt 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei.

Tilbys som enkeltemne

Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.

Opptakskrav for enkeltemnestudenter Fullført lærerutdanning rettet inn mot grunnskolen/videregående opplæring.

Eksamen

48 timers individuell hjemmeeksamen med gradert karakter som teller 60 % av endelig karakter. 4 timers individuell skoleeksamen med gradert karakter som teller 40 % av endelig karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
SV-158 – Innføring i samfunnsfag og fagdidaktikk 15
SV-141 – Samfunnsfag 1: Innføring i historie og geografi, trinn 1-7 12
SV-148 – Innføring i historie og geografi 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:40:06