Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning, bachelorprogram
  • Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning, bachelorprogram

Innhold

Kunnskapsområdet tematiserer barns språklige, begrepsmessige, matematiske og tekstkulturelle utvikling. Disse utviklingsområdene er viktige for barns lek og læring og er avgjørende for at barn kan utvikle relasjoner til andre mennesker og fungere sosialt i et flerspråklig og flerkulturelt samfunn. Innholdet i kunnskapsområdet dreier seg om barns språk og språkutvikling, barnelitteratur og mediekultur og barns matematiske meningsskaping, kreative undring og problemløsing. Kunnskapsområdet fokuserer på barnehagelærerens rolle og ansvar for å gi barn varierte erfaringer med tilpassede språklige, litterære og matematiske aktiviteter. Kunnskapsområdet belyser temaer knyttet de yngste barna og overgangen barnehage/skole. Kunnskapsområdet kombinerer teoretisk og praksisnær kunnskap om språk- og matematikkutvikling samt kartlegging og vurdering. Språklige og matematiske praksiser er til stede i barns lek og utforsking. Kunnskapsområdet legger vekt på at barnehagelæreren forholder seg aktivt til lærings- og danningspotensialet i disse praksisene. Kunnskapsområdet bygger på lærerutdanningsfagene matematikk, norsk og pedagogikk.

Læringsutbytte

 

KUNNSKAP

Studenten

  • har kunnskap om barns matematiske utvikling, barns muntlige og skriftlige språk og språkutvikling, også i flerspråklige og flerkulturelle perspektiv

  • har kunnskap om skjønnlitteratur og sakprosa for barn, sjangrer fra muntlige fortellertradisjoner og moderne tekst- og mediekulturer

  • har kunnskap om betydningen av å utvikle positive holdninger til matematikk, språk og språkmangfold

  • har kunnskap om matematiske områder som er relevante for barn, og matematikk som verktøy for systematisk utforsking og tenking

  • har kunnskap om lekens betydning for språk- og matematikklæring

  • har kjennskap til samisk fortellertradisjon

 

FERDIGHETER

Studenten

  • kan observere, legge til rette for, kartlegge og følge opp barns språk- og matematikkutvikling

  • er en bevisst språklig rollemodell og en samtalepartner som fremmer utvikling og læring i arbeid med barnehagens innhold

  • kan organisere et inkluderende og stimulerende læringsmiljø for matematisk og språklig utforsking, fortelling og høytlesing og sikre kvalitet og kulturelt mangfold i barnehagens tekstformidling

  • kan veilede og inspirere barn når de utforsker muntlige og skriftlige sjangrer, matematiske problem, symboler og sammenhenger

  • kan bruke IKT som pedagogisk verktøy i arbeidet med kunnskapsområdet

 

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • kan dokumentere og evaluere barnehagens arbeid med språk, tekst og matematikk

  • kan kommunisere og drøfte faglig-pedagogiske problemstillinger med personalet, foresatte og eksterne samarbeidspartnere

  • forholder seg aktivt til samtidens barnehagefaglige diskusjoner knyttet til språk, tekst og matematikk

  • mestrer norsk muntlig og skriftlig (bokmål og nynorsk) og kan bruke språket kvalifisert i profesjonssammenheng

Vilkår for å gå opp til eksamen

For å kunne gå opp til eksamen må studenten ha godkjent praksis og deltatt i den obligatoriske undervisningen. I tillegg må følgende arbeidskrav være godkjent: ett muntlig gruppeframlegg og en skriftlig individuell innlevering. Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen omfatter nettforelesninger, veiledet praksis og studiesamlinger. Studiesamlingene på campus kan blant annet inneholde seminararbeid, praktisk undervisning, arbeid med oppgaver, feltarbeid og ekskursjoner.

Barnehagen er en viktig læringsarena i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning. Mellom studiesamlingene på campus får studentene oppgaver som skal løses på den enkeltes arbeidsplass.

Praksis utgjør 20 dager og er en integrert del av kunnskapsområdet. Nærmere beskrivelse av innhold og progresjon i praksis finnes i semesterplaner og Praksisdokument for arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning.

Forventet arbeidsomfang tilsvarer 540 timer.

Eksamen

Individuell 6-timers skriftlig eksamen. Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:40:00