ST-901 Kulturinstitusjoner i endring - mellom lokale og globale rammebetingelser
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for samfunnsvitenskap
- Undervisningssemester:
- Vår, Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Forkunnskapskrav
Bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minst 180 studiepoengs omfang og minst to års relevant yrkespraksis.
Anbefalte forkunnskaper
Det anbefales gode kunnskaper i engelsk.
Innhold
-
Kulturfeltet i endring: Teoretiske og praktisk dimensjoner
-
Kultursfærens bransjer og institusjoner
-
Kultur og teknologi
-
Kultur og opphavsrett
-
Kulturinstitusjonenes rolle i folkeopplysning vs. kommersiell forbrukerkultur
-
Kulturell globalisering, kulturell arv, identitet og tilhørighet
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten
-
ha inngående kunnskap om kulturinstitusjoners endrede rammebetingelser lokalt, regionalt, nasjonalt og globalt
-
kunne analysere og evaluere kulturinstitusjonenes betydning ut fra ulike politiske, institusjonelle og markedsbaserte krav og interesser
-
kunne ta strategiske valg og lede utvikling av ulike typer kulturinstitusjoner
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent individuell skisse til semesteroppgaven. Nærmere informasjon gis i Canvas.
Undervisnings- og læringsformer
Samlingsbasert undervisning med 2 samlinger à 2-3 dager med forelesninger, gruppearbeid og oppgavegjennomgang samt nettbaserte innleveringer og veiledning. Nettstøttet undervisning i Fronter. Totalt arbeidsomfang er 270 timer.
Studentevaluering
Emneevaluering gjennomføres som midtveisevaluering og/eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssikringssystemet kapittel 2.1.1, dersom ikke andre opplysninger gis ved semesterstart.
Tilgang for privatister
Nei
Eksamen
Individuell semesteroppgave. Bokstavkarakter.
Annen informasjon
Studieavgift. Kontakt EVU for mer informasjon:
Nichole E. Silva, epost nichole.e.silva@uia.no, tel 38 14 13 42
Linda Hye, epost: linda.hye@uia.no, tel 38 14 11 61
Hilde Vik, epost: hilde.vik@uia.no, tel 38 14 22 23
Ansvarlig fakultet: Fakultet for samfunnsvitenskap