Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

For å kunne starte på 3. studieår må studentene ha fullført og bestått minimum 60 studiepoeng fra de to første studieårene. Barns utvikling, lek og læring (BULL 100, 20 sp) og Samfunn, religion, livssyn og etikk (SRE100, 20 sp) må være bestått.

Anbefalte forkunnskaper

NHB 100 Natur, helse og bevegelse
STM100 Språk, tekst og matematikk
KKK100 Kunst, kultur og kreativitet

Innhold

Fordypningen består av to emner på hver 15 sp. Begge bygger på kunnskapsområdet Samfunn, religion, livssyn og etikk (SRE100).

Det ene emnet gis av samfunnsfag og det andre av religion. Barnehagens fagområder Nærmiljø og samfunn og Etikk, religion og filosofi ligger til grunn for innholdet i begge emnene.

Det inngår tre overordnede tema som er felles for begge emnene:

1) Sted, rom og hverdagsliv

2) Bærekraft

3) Barnehagelæreren som profesjonell fagperson

Begge emnene har sin faglige forankring i rammeplan for barnehagen. De tar utgangspunkt i barnehagetradisjonens forståelse av at læring skjer gjennom deltakelse i hverdagslivet. Hverdagslivet i barnehagen er både knyttet til sted som lokalitet og sted som del av rom, noe som derfor står sentralt i begge emnene. Barnehagelæreren har et profesjonelt ansvar knyttet til barnehagehverdagen og barnehagelærerens etiske kompetanse vil derfor også stå i fokus. FN’ s bærekraft mål står også sentralt. Det handler om hvordan man kan forstå og jobbe med bærekraft i barnehagen. I tillegg omhandler det kunnskap om hvordan ulike bærekraftmål kan forankres i lokalmiljøet og i religioner og livssyn.

Læringsutbytte

KUNNSKAP
Studenten

  • har grundig kunnskap om fagområdet Etikk, religion og filosofi herunder dets egenart og plass i barnehagen og i samfunnet

  • har bred kunnskap om sentrale religioner og livssyn lokalt og regionalt

  • har god kunnskap om sentrale tema innen profesjonsetikk knyttet til rollen som barnehagelærer

  • har inngående kunnskap om FN’s bærekraftmål generelt og de som er relevante for fagomådet spesielt

  • har bred kunnskap om dynamikken mellom fellesskapsarenaer i og utenfor barnehagen

  • har inngående kunnskap om hvordan ulike barnehagetyper håndterer fagområdet etikk, religion og filosofi  

FERDIGHETER
Studenten 

  • kan kartlegge og analysere sted med henblikk på fagdidaktisk arbeid innen barnehagens fagområde etikk, religion og filosofi

  • kan omsette barnehagens verdigrunnlag til praksis gjennom fagdidaktisk arbeid

  • kan tilrettelegge for markering av høytider og merkedager i ulike typer av barnehager

  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning

  • kan identifisere mulige læringssituasjoner i hverdagen knyttet til bærekraft

GENERELL KOMPETANSE
Studenten

  • kan bruke stedets muligheter som en ressurs i arbeidet med fagområdet Etikk, religion og filosofi.

  • har god forståelse for hvordan man kan jobbe med FN’s bærekraftmål knyttet til fagområdene Etikk, religion og filosofi.

Vilkår for å gå opp til eksamen

Praksis må være bestått. Studentene må ha godkjent andre obligatoriske arbeidskrav. Nærmere retningslinjer vil foreligge ved studiestart.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen består av forelesninger, seminarer, ekskursjoner, prosjektarbeid, selvstudier og selvstendig oppsøkende arbeid.

Arbeidet med emnet er også knyttet opp til praksis. Praksis har et omfang på 10 dager.

Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca 400 timer.

Eksamen

Individuell skriftlig semesteroppgave på 6000 til 8000 ord med justerende muntlig eksamen.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:44:36