Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Følgende emner må være bestått: Samfunn, religion, livssyn og etikk (SRE100, 20 sp) og Barns utvikling, lek og læring (BULL 100, 20 sp).

 

Anbefalte forkunnskaper

STM100 Språk, tekst og matematikk

KKK100 Kunst, kultur og kreativitet
NHB100 Natur, helse og bevegelse

Innhold

Emnet er tett knyttet til SRE201 Religion, bærekraft og hverdagsliv, og de to emnene utgjør fordypning i SRLE i barnehagelærerutdanningen. Begge emner bygger på kunnskapsområdet Samfunn, religion, livssyn og etikk (SRE100). Barnehagens fagområder Nærmiljø og samfunn og Etikk, religion og filosofi og nærmiljø og samfunn ligger til grunn for innholdet.

Det inngår tre overordnede tema i emnet:

  1. Sted, rom og hverdagsliv

  2. Bærekraft

  3. Barnehagelæreren som ansvarlig for utvikling av samfunnsfagdidaktikk

Emnet har sin faglige forankring i rammeplan for barnehagen. Det tar utgangspunkt i barnehagetradisjonens forståelse av at læring skjer gjennom deltakelse i hverdagslivet. Hverdagslivet i barnehagen er både knyttet til sted som lokalitet og sted som del av rom, noe som derfor står sentralt i begge fordypningsemnene. Barnehagelæreren har et profesjonelt ansvar knyttet til barnehagehverdagen og barnehagelærerens etiske kompetanse vil derfor også stå i fokus. FN’ s bærekraft mål står også sentralt. Det handler om hvordan man kan forstå og jobbe med bærekraft i barnehagen. I tillegg omhandler det kunnskap om hvordan ulike bærekraftmål kan forankres i lokalmiljøet og i religioner og livssyn.

 

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Etter fullført emne skal studenten

  • ha grundig kunnskap om fagområdet Nærmiljø og samfunn, herunder dets egenart og plass i barnehagen og i samfunnet

  • ha bred kjennskap til dannelsen av kunnskap gjennom hverdagsliv og har utdypende kunnskap om samspill mellom sted og rom

  • ha kunnskap om barnehagen som lærende organisasjon

  • ha bred kunnskap om dynamikken mellom fellesskapsarenaer i og utenfor barnehagen

FERDIGHET

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne kartlegge og analysere sted med henblikk på fagdidaktisk arbeid innen barnehagens fagområder nærmiljø og samfunn.

  • kunne kartlegge og analysere elementer i barnehageorganisasjonen som kan knyttes til fagområde og til bærekraft

  • kunne beherske relevante faglige uttrykksformer samt utvikle og reflektere kritisk over bruk av materiell og artefakter

  • kunne omsette barnehagens verdigrunnlag til praksis gjennom fagdidaktisk arbeid

GENERELL KOMPETANSE

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne bruke stedets muligheter som en ressurs i arbeidet med fagområdet Nærmiljø og samfunn

  • kunne sette arbeidet med fagområdet Nærmiljø og samfunn inn i en samfunnsfaglig ramme ut fra barnehagens lokalisering herunder sosiale og kulturelle trekk ved de aktuelle omgivelser som gir barn mulighet for perspektivdannelse

  • ha god forståelse for hvordan man kan jobbe med FN’s bærekraftmål knyttet til fagområdet Nærmiljø og samfunn

Vilkår for å gå opp til eksamen

Praksis må være bestått. Studentene må ha godkjent andre obligatoriske arbeidskrav. Retningslinjene for disse vil foreligge ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen består av forelesninger, seminarer, ekskursjoner, prosjektarbeid, selvstudier og selvstendig oppsøkende arbeid.

Arbeidet med emnet er også knyttet opp til praksis. Praksis har et omfang på 10 dager.

Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 400 timer.

 

 

Studentevaluering

Emneevaluering gjennomføres som midtveisevaluering og i tråd med normalordningen i kvalitetssikringssystemet kapittel 2.1.1, dersom ikke andre opplysninger gis ved semesterstart.

Eksamen

Individuell skriftlig oppgave.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:44:36