Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning, bachelorprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Kunnskapsområdet retter særlig oppmerksomhet mot barnehagens samfunnsmandat og særskilte verdigrunnlag i et demokratisk samfunn. Det vektlegger også barnehagen som aktør i det lokale nærmiljø og samfunn, der det pedagogiske arbeidet utformes i tråd med nasjonale og lokale forutsetninger. Området fokuserer videre på etikk, ulike religioner og livssyn og deres fortellinger og praksiser. Det skal gi studentene kompetanse til å drive holdningsskapende arbeid i barnehagen og sette barn i stand til å være deltakere i et flerkulturelt samfunn. Kunnskapsområdet behandler også samenes historie og skal gi kjennskap til religiøse aspekter ved samisk kultur. Kunnskapsområdet bygger på lærerutdanningsfagene samfunnsfag, KRLE og pedagogikk.

Læringsutbytte

Studenten

  • har kunnskap om barnehagens særskilte verdigrunnlag og hva dette i praksis innebærer i et flerkulturelt samfunn samt kunnskap om samiske barns kulturer og rettigheter

  • har kunnskap om samfunnsutvikling med vekt på velferdsstaten, mangfold, likeverd, likestilling og sosial ulikhet samt har kunnskap om barndom, barnehage og familie i historisk, nåtidig og fremtidig perspektiv

  • har kunnskap om barns reaksjoner og voksnes ansvar for barn i vanskelige livssituasjoner samt kunnskap om hvordan man kan støtte barn og samarbeide med andre hjelpeinstanser

  • har kunnskap om kristen tro og kulturarv, om de øvrige verdensreligionene, andre livssyn og filosofi samt etisk teori, grunnlagstenking og etisk veiledning

  • har kunnskap om barns rettigheter, internasjonale konvensjoner samt lover og forskrifter som regulerer barnehagedriften og annet arbeid knyttet til barn

 

FERDIGHETER

Studenten

  • kan begrunne, formidle og praktisere barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag

  • kan reflektere kritisk over egne verdier, holdninger og væremåter og handle i tråd med barnehagens formålsbestemmelse

  • kan formidle kulturenes fortellinger og i samarbeid med hjemmet tilrettelegge for markering av høytider og merkedager

  • kan samtale med barn om etiske, religiøse, filosofiske og livssynsmessige spørsmål

  • kan stimulere til demokratiforståelse ved å utøve demokrati i praksis

 

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • kan møte etiske utfordringer i barnehagens dagligliv, reflektere kritisk over etiske spørsmål og begrunne sine handlingsvalg

  • har tilegnet seg et faglig og profesjonelt grunnlag for å kunne arbeide tverrfaglig og tverretatlig i barnehagen

  • kan samarbeide med barns foresatte

  • kan samarbeide med og lede barn og personale med ulik bakgrunn og gi etisk veiledning

  • har evne til å se sammenhenger mellom individ, gruppe og samfunn og relatere disse sammenhengene til praksis

Vilkår for å gå opp til eksamen

Praksis og et prosjektarbeid knyttet til de to fagområdene Nærmiljø og samfunn og Etikk, religion og filosofi i barnehagens rammeplan, må være bestått. Hver student skal gjennomføre et fagforedrag for personalgruppen i egen barnehage. I tillegg må andre obligatoriske arbeider som fremgår av oversikt utlevert ved semesterstart være bestått.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen omfatter nettforelesninger, veiledet praksis og studiesamlinger. Studiesamlingene på campus kan blant annet inneholde seminararbeid, praktisk undervisning, arbeid med oppgaver, feltarbeid og ekskursjoner.
Barnehagen er en viktig læringsarena i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning. Mellom studiesamlingene på campus får studentene oppgaver som skal løses på den enkeltes arbeidsplass.

Eksamen

6 timers individuell, skriftlig eksamen under tilsyn. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
SRE100D – Samfunn, religion, livssyn og etikk 20
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:39:50